Debut och förstapris!

Igår var det dags. Debuten i lydnadsklass. Jag var inte så nervös som jag hade kunnat vara, mycket eftersom jag nog inte hade så myckte förväntningar utan bara ville se hur hon betedde sig på tävlingsplan för att få ett kvitto på hur vi ska lägga upp träningen. Men när vi kom till tävlingsplanen så började hjärtat slå snabbare och man kände igen den här tävlingsnervositeten som jag så många gånger kände med Pelle, fast nu i en lite mer lagom dos. 
 
Vi lottades till nr 7 och roligt nog så blev Lena och Kasper nr 6 så de fick ligga bredvid varandra på tävlingen. Blev alltså ännu mer träningslikt! Lyra nosade en del men låg annars bra. Och jag är jättenöjd, för det vi har trönat och lagt fokus på är att hon ska ligga kvar. Och det gjorde hon, och det var jag också trygg i att hon skulle göra. Skönt! 
 
Som uppvärmning så hade jag med mig henne hela tiden. Ingenting att ligga uppbunden eller i bilen för jag har upplevt att hon kan bli välfigt het då. Mycket små enkla kontaktövningar och också bara ligga och vara pausad. 
 
Sen när det var dags för vår tur så tyckte jag att hon kändes lite loj och trött. Så jag gav henne lite gott kattgodis och sen ut på plan. Och då jäklar! Hon var sååå peppad! Så himla på det men hade ändå hyfsat bra fokus. Ibland när hon blir så taggad kokar det ju över i hjärnan. Vårt fria följ kändes så bra! Lite smådetaljer såklart men attityden och känslan var verkligen grym, vi fick bara en 7a på den vilket är lite konstigt med tanke på hur generös domaren var i övriga moment men men. 
 
Planen hade ju varit att belöna upp henne mellan alla momenten men det insåg jag ju ganska snabbt inte skulle bli så lyckat, haha. Så jag hade henne bredvid mig i fot/här-position hela tiden och det gick bra! 
 
Övriga moment gick lite hursomhelst, många dk i både läggandet och ställandet. Apporten tappade hon och hoppet tog hon en båge innan ingången. Hade inte förväntat mig ett förstapris alls men ibland har man siffrorna på sin sida. Och som jag sa fler gånger innan. Hellre att jag nollar alla momenten men har med mig en hund som jobbar med mig med härlig attityd än tvärtom. Och det hade jag verkligen!
 
Det hela slutade med 164 poäng och alltså ett förstapris! Så himla roligt! :D 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0