tävling x2

I helgen var det dubbeltävlingar. På lördagen i ösregn i Partille och på söndagen i Bollebygd. Poängmässigt gick det inget vidare men det gav oss mycket bra erfarenhet och kunskap. Det är tydligt att Lyra är ung och att det är mycket som pågår i hennes huvud. Jag måste även jobba med hur jag ska värma henne och jobba med henne på plan för att få det så likt träning som möljigt. Hon blir ju inte trött så varför ska jag inte våga gå fritt följ med henne innan till exempel? 
 
I Partille var det som sagt konstant ösregn. Väldigt obehagligt väder helt enkelt. Vi började med platsen och trots att alla andra hundar reste sig så låg min Lyrapyra kvar, så duktig tjej! Det är jag riktigt glad över. Sen när vi körde resten av programmet hade jag inte med mig henne alls, inte för fem öre och jag ut från planen något besviken. Tråkigt. Men jag skakade av mig det rätt snabbt, jag måste intala mig att hon är ung och att vi är nya på plan. Vi måste få lära känna hur vi fungerar på en tälivngsplan med olika förutsättningar och tävlingen i Partille var det en dag där vi inte fungerade så som vår målbild är. 
 
Dagen efter tävlade vi som sagt i Bollebygd. 7 av 10 ekipage hade strukti sig så det var en tävlign som klarades av rätt snabbt. Även här fungerade platsen stabilt. Vi gick sedan in som tredje ekipage på plan och jag hade en helt annan uppvärmning idag. Jag hade kört flera långa fria följ med henne och meddelat att man inte ska nosa på plan. Och det var en helt annan hund jag gick in med på plan! Hon tyckte det var roligt och hon ville vara med mig. Hon leverererade ett fint fritt följ men sen fick hon tyvärr syn på bästa kompisen Kasper vid sidan om. Och då var det ju roligare att stick till honom. Verkligen inte likt Lyra men alla ska ju hända på tävling! Efter detta så var hon definitivt mer splitrtad men det var ändå en bättre känsla än i Partille. Och jag fick många kommentarer från domare och publik efteråt att hon var härlig med underbar energi och hade chanser att bli så bra när hon fick mogna lite och samla ihop sig. Vilket såklart är sant! 
 
Så nu efter helgen så ser vi tillbaka med en bra känsla! Nu är det paus på tävlandet ett tag och vi ska framförallt bara träna för att vi tycker det är roligt, utan att behöva "panikreparera" något för att tävling närmar sig.
 
Partille överst och Bollebygd nederst
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0