lite update

Är så motiverad på all form av hundträning just nu! Vi åker hem från landet om en vecka och jag börjar bli lite stressad för att jag snart inte kommer ha samma tillgång på skog och mark som jag har här. Det kommer därmed bli svårare att spåra och träna jakt eftersom jag hemma itne heller har lika lätt tillgång till bil. 
 
Samtidigt vill jag hemåt för att kunna träna mer lydnad, kunna träna apport och hopp vilket vi inte har kunnat göra här. Vi kommer kunna träna Rally med riktiga skyltar och vi kommer kunna träna med våra träningskompisar. Så det blir väl bra det med ;) 
 
Idag åkte jag iväg och la spår till dom båda. Lyra är verkligen en stjärna i spåret. Hon fick ett långt spår i ny miljö, skog, som hade fått ligga i ca 1,5 timma. Hon kan verkligen spåra och det blir jag mer och mer säker på varje gång jag spårar med henne. Nu ska jag bara se till att underhålla det så att hon kommer ihåg. Så spåra ofta, spåra älngre och fokusera på markeringarna i spåret. Sen är det bara att köra appellen! ;) 
 
Vi tränade även lite lydnad i väntan på att spåret skulle bli redo. En bra platsliggning på 3 minuter och fullt avstånd, inga problem. Kedjade lite läggande-inkallning-ställande.  Idag släppte jag upp henne mellan momenten och kände att jag ändå hade med henne till nästa. Så kör nog på det en stund framåt. Det är bara att jag ska lita på henne även i svårare miljöer men det ligger nog mer på mig än på henne. Hon visade några tendenser till dålig stadga i ställandet så det får jag vara noga med i framtiden. Annars ska jag fortsätta träna kedjor och fundera på hur jag ska tävlingsbelöna och störningsträna och sånt där! :D 
 
I det fria följet slarvar hon fortfarande men har bra attityd och hade idag snygagre högersvängar. Är egenltigen inte så konstigt att hon är lite flamsig i momentet då jag i princip aldrig har gått in och petat i detaljer utan fokuserat på glädje och motivation. Det har jag iallafall lyckats med :) 
 
Lite blandade bilder:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0