Ordentlig genomkörare på klubben

Okej om jag ska hålla igång bloggen nu måste jag ju berätta vad vi gör också. haha. Får se hur länge det håller.
 
Dagen började med en lång härlig morgonpromenad. Vi utforskar skogarna ovanför huset och trots att vi bor så nära stan kan man gå långt utan att möta minsta människa eller hund, låta pelle springa lös och bara njuta av naturen. Härligt!
 
 
 
Under eftermiddagen hämtade vi upp Tilda och Maja och mötte sedan Hanna och Freja uppe på klubben för lite träning. Då ingen av oss hade tränat på ett tag körde vi full genomgång av respektive klass vi befann oss i. Pelle och jag satsade stenhårt mot trean.
 
Platsliggning - lite för mycket nosande och en aning för mycket tittande. Det spöregnade så det kan ha varot jobbigt för honom att titta upp mot mig (som stod upp epå en kulle). Men det här ska vi nog träna lite mer på.
 
Det fria följet tyckte jag kändes jättebra. Jag hade bra fokus och tror faktiskt jag fick ordning på mina steg, snubblade inte runt så mycket som vanligt. haha. Även pelle gjorde bra ifrån sig, bra position, bra fokus och överlag väldigt bra. Han tappar lite i slutet av svängar så där behöver jag detaljpilla lite med kortkopplet tror jag. Sättandet var bra om lite långsamt. Inkallningen gick förvånansvärt bra den med, lite långsamt ställande men med tanke på den obefintliga träningen på det momentet är jag jättenöjd.
 
I rutan la han sig inte ner på första kommandot men sedan låg han snyggt och stabilt och gjorde det grymt bra. Apporteringarna var itne alls bra, han hämtade dem, men det var motvilligt och oerhört långsamt och segt. Tråkigt. Vittringen satte han grymt bra trots att jag bara hade hållit den några sekunder innan. Han har väldigt hög fart mot pinnarna men saktar av och letar i ett relativt hyfsat tempo. Tror dock inte det skadar att dra ner lite ytterligare på farten här. Fjärren gjorde han ju bara perfekt. Han är såå säker och stabil i alla skiften. HAn ska bara veta att han ska göra dem också och inte ligga kvar. Men när han gör det, gör han det GRYMT!
 

 
Problemet i vår träning handlar inte om några moment. Det handlar inte om något som vi inte får att funka eller en del i ett moment som aldrig förstås. Våra problem är det runt omkring. Våra energier och känslor. Hur jag fungerar och hur Pelle fungerar och hur vi fungerar ihop. För det är trots allt ihop som vi ska jobba på plan. Till skillnad från för kanske ett halvår sedan, känner jag inte längre en osäkerhet i att han ska slå över, stressa samman eller sticka ifrån mig. Det är oerhört skönt att kunna jobba med min hund utan att behöva tänka på allting runtomkring, att veta att han stannar kvar hos mig, både för att han vill, men även för att det inte finns något annat val. Det är en trygghet, en säkerhet som gör att jag känner mig oerhört mycket mer bekväm i vår träning.
 
Idag under träningen gick han dock ner sig rätt rejält under den tävlingsmässiga genomgången. Det fria följet och några av de efterföljande momenten var bra, han var glad och energisk och lyssnade bra på mig. Sedan var det som att något hände, långsamt blev han bara slöare och slöare, jag fick tjata mer på honom och han lyssnade inte lika bra. Han blev mer intresserad av omgivningen  och mindre av mig, även fast han gjorde vad jag bad honom. Men attityden och energin saknades helt. Jag förstår inte vad det är som utlöser detta.
 
Jag tror inte att han inte orkar ansrtänga sig utan belöning, då jag belönade rätt mycket emellan och även försökte gasa igång honom .Jag funderade på om det kan vara tvärtom, att jag, genom att leka och belöna, förstör hans fokus och på så sätt tappar honom. Kan han ha blivit trött utan alla momenten då vi inte tränat på länge. Var det freja som följde med tävlingsledaren som var aldelles för intressant. Var det mina energier som påverkade? Och på vilket sätt, jag var ju knappast nervös unde dagens träning. Jag har ingen aning, och det är fruktansvärt frustrerande att inte veta. Jag antar att jag lär behöva testa igenom lite olika taktiker för att se om jag får någon klarhet i något.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0