Ännu en bra träning

Idag är en ny dagoch även idag blev det ett ordentligt träningsapass för pudeln. Jag började med ett fritt följ med kortkoppel där jag var på honom i svängarna, framförallt i vänstersvängar tappar han fokus på mig. Jag fick förstärka med kommando de fösrta gångerna och sedan verkade det som han förstod vad det var han höll på med, även när det svängde och han bjöd på några riktigt snygga vänstersvängar! 
 
Sedan gick vi över till det jag så fint kallar "rutan utan ruta", dv att jag skickar honom rakt fram, stannar och lägger honom och sedan avslutar enligt klass 3. Detta för att jag inte vill hålla på att bråka om position och så vidare i rutan när det inte är det vi tränar. Han har en tendes att inte lägga sig på första kommandot, men även detta slank in i lilla hundhuvudet att det ska man tydligen göra. Resten var inga problem.
 
Sedan "pausade" vi med en liten platsliggning. De första 3 minutrarna stod jag kanske 50 meter bort, synligt. Jag fegade lite då det kom en annan hund som såg ut att vara påväg in på plan, därför gick jag inte och gömde mig med en gång utan stod kvar för att se vad som hände. När de istället gick vidare, gick jag 50 meter längre bort och gömde mig bakom en bil. Då fick han ligga i ytterligare 3 min. Väldigt duktig tyckte jag han var, det är inte många gånger jag har varit utom synhåll och nu var jag dessutom lååångt bort.
 
Metallen är helt klart inte ett av våra favoritmoment. Usch usch usch. Vi lekte lite med den och belönade en del gripanden. Men det känns aldrig som vi kommer någon vart med den. Vi börjar liksom från samma ställe varje gång vi tränar. jaja...
 
Här var han rätt trött och vi körde en fjärr, vill hitta de tillfällen då han inte gör första skiftet så jag kan lära om. Fick dock inte chans till detta idag då han gjorde det perfekt vid första försöket.
 
Sist men inte minst körde vi sättandet. Kanske inte världens smartaste drag då Pelle vid det här laget var trött och inte riktigt orkade koncentrera sig. Det gick från att sätta sig långsamt, till att lägga sig, ställa sig, rulla runt, lägga sig på rygg, inte följa med mig alls, rymma därifrån, osv. han testade allt, förutom att sätta sig. Efter lite knepande fick vi till slut fram snygga sättanden och då packade vi snabbt ihop väskorna och gick sakta hem genom skogen.
En bra träning!
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Bra jobbat. Vad duktiga ni är :)

Svar: Tack så mycket Hanna!!
Ebba och Pelle

2013-07-05 @ 12:06:42
URL: http://www.kennelblagul.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0