Med talangerna på klubben

Ikväll var det träff med talangerna på klubben och vi skulle köra hälften träning och hälften tävlingsträning. Något som jag hade sett fram emot för att testa av dels hur han kunde hantera belöning mellan moment och också för att stämma av lite av mometnen i trean i en lite längre kedjning. Det gick dock inte alls bra. Pelle var helt borta och klarade inte av att fokusera på mig. Fick känslan att det var en löptik han hade i näsan och blev blev glad när jag senare fick det bekräftat. Det vet jag att han har problem med och det kändes skönt att veta att mina misstankar var rätt och att jag kunde läsa av honom och förstå vad problemet var.
 
Att skriva hur momenten gick skulle inte vara rättvist utan jag släpper det och nöjer mig med att skriva att det inte gick alls. Dock borde jag ha varit strängare och inte släppt igenom det, eller brytit snabbare då han har jättesvårt för just den här störningen. Vi pratade lite och avslutade bra med ett fritt följ där jag var på honom lite mer.
 
 
Sedan fick vi träna lite med en hund i taget och jag tog då tag i det fria följet igen och vi blev kommenderade. Jag ville inte att varken jag eller Pelle skulle ha kvar bilden av det tidigare utan vi tog nya tag och gjorde om. Här lyckades vi släppa allting och han gick toppenbra, viljan att arbeta tillsammans med mig lyste i ögonen och han var duktig. Vi avslutade på topp iallafall.
 
Nu ska vi leta löptikar och be dem gå omkring lite på plan innan vi går dit, han måste kunna koncentrera sig på mig trots att det finns löptik i närheten så det är bara träning som gäller. Så ska vi också försöka få till ett annat tillfälle med tävlingsträning så vi, på riktigt, kan se hur vi ligger till.
 
 

Kommentarer
Postat av: Boel

Tror att någon av mina tjejer kanske ska löpa snart:-P

Svar: Härligt, haha ;) då får vi se till att träffas lite ;)
Ebba och Pelle

2013-01-21 @ 22:28:13
URL: http://www.isaomeya.hundpoolen.nu
Postat av: Hanna

Bra att kunna använda det "dåliga" och göra något bra av det!

2013-01-22 @ 09:09:54
URL: http://www.kennelblagul.blogspot.se
Postat av: C.J.

Bra inställning du har! Sendit ska börja löpa snart, så vi kan ställa upp som störning. =)

Svar: Ja gärna det, vi får höras :)
Ebba och Pelle

2013-01-22 @ 20:25:32
URL: http://mightytigress.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0