LP eller inte? Era tankar välkomnas!

Skulle behöva era funderingar i en fråga jag själv har väldigt svårt att bestämma mig för hur jag ska göra. Nämligen om jag ska fortsätta efter plan A och ta ett Lp2 eller om jag ska gå vidare och börja tävla i klass tre.
 
Det jag kan se talar för att ta ett Lp är att det är väldigt kul att ha de titlarna "på vägen" uppåt och kunna skryta lite innan vi når championatet. Det var även det jag bestämde mig för när vi fick vårt första förstapris, då tänkte jag ju att det bara skulle krävas ett par tävlingar innan det sitter och därför skulle det kännas lite som ett misslyckande om vi inte klarar av det, att jag liksom måste "ge upp". Sedan kommer ju alltid det här med tävlingsvana upp men i dagsläget vet jag inte om i är i något ytterligare behov av det.
 
Just nu känns det som jag är mer inne på att gå upp i trean. Framförallt för att jag inte vill fastna ytterligare. Jag var fast i klass 1 nästan ett helt år på jakt efter lp1 och jag har redan tävlat nästan en hel termin utan att komma någonstans. Även om jag får förstapris en gång till kommer jag ha ytterligare ett förstapris kvar. Sen så är det ju det självklara att vi vill upp i klasserna!  Gärna så fort som möjligt :)
 
Och som Hanna sa i helgen, det spelar egentligen ingen roll om man börjar träna inför trean men fortsätter tävla i klass två för man kommer ändå fortsätta träna de momenten som hör till tvåan, alternativt ta hänsyn till klass två i de nya momenten (inte lägga honom i rutan, inte börja med ställandet i fjärren, inte lägga in ställandet i inkallningen o.s.v.). Och då kommer man ändå inte så mycket framåt.
 
Just nu ligger dock fokus inte på vilka moment vi tränar på utan att på vår attityd och självsäkerhet på plan, men jag måste ändå bestämma mig för vilken klass jag ska anmäla mig till nästa gång.
 
När jag läser igenom min text känns det som jag borde gå över till trean, samtidigtr tar det emot då jag vet att om jag startar i klass 3 så kan jag aldrig mer gå tillbaka och få ett LP2 med Pelle. Så hur tänker ni? Hur har ni gjort med era egna hundar och vad hade ni gjort i min situation? Behöver massa tankar!

Kommentarer
Postat av: A-L

vet inte om du blir nåt klokare av detta men ok:) jag ser lp't som ett kvitto på att min hund verkligen kan det hon ska kunna, och att hon verkligen kan det i tävlingssammanhang. En gång känns som det kan vara ren tur sas, två gånger ja då är man ändå halvvägs och klarar hunden det en 3je gång så sitter det som ska sitta.
sen beror det ju på en själv, om det är något man sen kommer ångra, tex man har lp1, lp3 och championatet men inte lp2? iom att du uppenbarligen var inställd på ett lp2 så kanske risken är stor att du ångrar dig? ge det ett tag till men träna andra moment oxå så det inte blir för enformigt? inget som säger att ni inte kan ge er ut och tävla 2an fast ni tränar 3ans moment (ja om du inte ändrar på sbk-tävling då).

2013-01-07 @ 12:48:12
URL: http://linnylinslus.bloggplatsen.se
Postat av: Dessi & Teddie :)

Jag tycker absolut du ska ta LP, att gå vidare utan att ha klarat LP:na tycker jag inte känns så bra :)

2013-01-07 @ 14:40:12
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/
Postat av: Julia och Hugo

Lp! Ni har massor av år på er att bli SLCH! Roligare att ha något på vägen!

2013-01-07 @ 16:11:26
URL: http://juliaochhugo.weebly.com
Postat av: Linda

Ett svårt beslut :)
Jag tror det är lättare att skippa LP när man kanske kör sin andra hund. Jag tror många som kör sin första hund gillar att ta de där diplomena.

Men eftersom att ni kör i full fart mot championatet, så tycker jag du ska gå upp i trean. Vad vänta på liksom? Ni har ju redan kommit en fin bit på vägen med treans moment, så KÖÖÖR!

2013-01-07 @ 18:39:36
URL: http://lindajonssons.blogspot.com
Postat av: Jessica, Ellen & Collins

Jag tycker att du ska ta LP :) Jag tycker att om hunden är "klar" i en klass så ska den klara tre gånger med första pris! Dessutom är det snyggt med titlar, och det hindrar dig inte från att träna in trean samtidigt!

2013-01-07 @ 19:47:23
URL: http://storpudeln.blogg.se
Postat av: Hanna

Jag hoppar LP (Bacardi undantaget eftersom hon älskar att tävla och visa upp sig) eftersom risken annars blir att man kör fast när man kämpar för det där sista förstapriset. Frågan är om det är värt det och frågar du mig, så är det inte det.

2013-01-07 @ 21:31:31
URL: http://kennelblagul.blogspot.se/
Postat av: Erica

Jag kommer inte att ta ett LP, ser inte meningen, skulle jag ha gjort det skulle det mest varit för att ha något kul framför hennes namn, en fin titel och lite för att "skryta"... Inget av dom känns som att det gynnar Felice ellar vår träning, vi ahr ju klarat det och vill ha nya utmaningar så vi kan utvecklas tillsammans! Så tänker jag, olikt för alla =)

Svar: Tack för tankar! den här kommentaren tror jag att jag behövde, har som du säger egentligen inga argument för LP som gynnar vår träning tillsammans. Vilket är det allra viktigaste trots att jag av misstag har blundat för det i den här frågan. det känns som vår träning stannar upp och vi båda tröttar på moment när vi tvingas stanna kvar i klasser :) TACK!
Ebba och Pelle

2013-01-09 @ 18:34:40
URL: http://www.senapshund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0