en timma i hundarenan

En timma i hundarenan gick väldigt snabbt. Men det var även effektivt och Pelle ligger nu helt utslagen här hemma. Med planen gick det sådär, men jag är ändå väldigt nöjd med dagens pass.
 
Vi började med att gå ett lååångt fritt följ. Jag har alltid haft jättesvårt för att gå långt eftersom jag inte vill tappa hunden men nu var det bara att köra. Vet inte hur länge jag gick omkring men det var bra mycket längre än vi är vana vid. Pelle var jätteduktig! Han hade fokus på mig och inget annat, när Meya eller Charlie sprang efter en leksak behvöde jag bara säga till honom första gången. Jag var säker, han var säker och allt gick toppen! Detta belönade jag med bara lek med mig själv, inget godis eller leksak. Även det gick jättebra.
 
Det märktes dock att han blev trött av det. Efter detta var han inte riktigt lika taggad och varken rutan eller hoppapport gick särksilt bra. Han var lite långsam och svår att nå fram till. Vi avslutade relativt bra på båda men de momenten var helt klart ingen höjdpunkt idag. 
 
Det lilla vi gjorde av inkallning gick jättebra. Han fortsätter med att ha bra fart samtidigt som snabba ställanden!
 
Gruppmomenten gick även dem bra, på platsliggningen gick jag och gömde mig på riktigt för första gången men Pelle låg så fint så fint. Hakan i backen stundvis till och med.
 
Innan vi skulle åka hem körde vi ännu ett långt fritt följ. Vi gick och gick och gick och Pelle var grym! Vi gick parallellt med linda som kastade en apportbock och Charlie som hämtade den, Meya som körde världens snabbaste inkallning och en snickare som var där och borrade lite. Inget tog hans fokus och detta trots att han vid det här laget var riktigt trött. Han samlade upp sig och arbetade på bra när jag bad honom om det. Duktiga hund! ♥
 
 
Så för att summera dagens pass. Han var under vissa moment väldigt seg och loj, men han blev även ordentligt trött vilket kan vara en stor orsak till det. Samtidigt gjorde två helt underbara långa fria följ med toppenfokus. Han klarade även av gruppmomenten väldigt fint trots att jag gömde mig på platsen. Så trots att många moment inte alls gick vägen är det det fria följet och hans fokus som jag tänker bära med mig från denna träningen!


Kommentarer
Postat av: Linda

Snyggt jobbat :)

2013-01-17 @ 20:51:28
URL: http://lindajonssons.blogspot.com
Postat av: C.J.

Vilken bra träning ni verkar ha haft ändå! =)

2013-01-19 @ 10:48:52
URL: http://mightytigress.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0