uppstartat vittringsprojekt

Med inspiration från Hannas toppenguide kunde vi ju inte hålla oss borta från vittringspinnarna. Jag hade till och med en vedkorg hemma så det var ju bara att köra! Från önskning av Hanna måste vi även rapportera, så nu får vi hoppas det går bra också, haha!
 
Första passet körde jag igår kväll. Då gömde jag en ensam pinne i korgen och Pelle fick leta. Det gjorde han väldigt bra och nosade upp pinnnen snabbt och lätt. Dock var vår korg kanske inte så optimal då pinnarna halkade ner och gömde sig på botten så även om han nosade rätt på den fick han inte upp den utan hjälp. hmm...
 
Idag fortsatte vi träningen. Började med vedkorgen igen och la även några pinnar utanför. Han började med vedkorgen och tog pinnarna därifrån. Det gick väldigt bra fram tills att han kom på att det nog var enklare om man tog upp pinnarna som låg på golvet, lägga ner dem i vedkorgen och sen plocka upp dem därifrån. haha, söthund! Vi bröt här, funderade lite och tog sedan upp det igen med nya krafter.
 
Vedkorgen fungerade som sagt inte jättebra och därför snodde vi lite ideer från Linda som också har startat upp vittringsprojekt. Vi backade bandet lite, la en pinne på golvet och gömde den under diverse kläder. Mycket bra! Pelles näsa arbetade och arbetade tills han hittade den.
 
Efter ytterligare en liten paus var vi på det igen. Bredvid klädhögarna la jag dit några oluktande pinnar för att se om Pelle fortfarande skulle använda näsan för att hitta rätt. Det gjorde han och vi avslutade rätt fort.
 
Det jag måste tänka på är att inte träna för långa pass och att integå för snabbt fram. Något jag har märkt att jag är väldigt bra på.... Men än så länge tycker jag det ser lovande ut iallafall ;) Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.
 
Ikväll åker vi upp till klubben för kursplanering. Pelle får sig nog en genomkörare han också, inga planer utan vi tar det lite som det kommer, ingen vittring dock!
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Spännande! Ska bli roligt att följa er och precis som du säger, så är det viktigt att ta det lugnt, befästa och ibland även backa bandet.

2013-02-20 @ 15:56:37
URL: http://www.kennelblagul.blogspot.se
Postat av: C.J.

Duktig han är! Himla smart av honom att lägga ner de andra pinnarna i korgen. =)

2013-02-20 @ 17:23:55
URL: http://mightytigress.blogspot.se
Postat av: Linda

Spännande spännande :)
Charlie fick huvudbry när andra pinnar kom fram, så vi får nog jobba med dom på avstånd ett tag. Kul att du också börjat, då kan vi diskutera massor :D

2013-02-20 @ 20:36:21
URL: http://lindajonssons.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0