ett ord: glädje

Idag träffade vi Linda och Charllie för en timmas lydnadsträning i ett fint ridhus. Innan vi gick in i ridhuset sa jag till Linda att jag skulle fokusera på det fria följet, och att jag kanske skulle behöva lägga lite tid på att han inte ska rymma iväg med sina leksaker. Kan ju säga att min "plan" inte följdes på långa vägar. Pelle kom nämligen tillbaka med sin älskade tennisboll varje gång och Fritt följ körde vi i kanske 10 meter.
 
Men jag kan inte säga att jag är missnöjd med det, en timma flöt på snabbt som vanligt och om det är ett ord som beskriver min och Pelles träning idag så är det glädje. Pelle var så otroligt glad över att få träna igen. Han hoppade och studsade och det lyste i ögonen på honom, samtidigt var han långt ifrån okontrollerad utan han vara bara taggad och ville arbeta arbeta och arbeta. Så himla roligt att träna med honom idag!
 
Vi började med en plats där båda hundarna låg fantastiskt, vi var väl ca 30-35 meter bort och Pelle la ner nosen i backen nästan direkt (utan att nosa!) och låg sedan där i 4 min. Han reste sig en gång när Linda och charlie gick precis bakom honom men när jag sa till honom la han sig sedan väldigt snabbt igen. Han vet vad han ska göra. Nöjd!
 
 
Sedan tränade vi lite allt möjligt. Treans ruta delade vi in i olika moment och tränade allihopa, själva rutan vet han vad det är och han är bra på att hitta en position oavsett hur långt bort jag står. Inkallningen från läggande eller sändande med läggande (detta gjorde vi utan en ruta ) finns inte heller något att klaga på. Känns som man snart kan börja sätta ihop det till längre kedjor. Sen tränade vi en hel del konskick också och det gick jättebra, kom nu på att man inte har det förrän i eliten men jaja, då kan vi det då iallafall ;)
 
Inkallningen är så himla svår. Jag vet inte hur jag ska träna och inte hur jag borde träna eller ens hur jag vill träna. Han stannade hyfsat bra idag och fick springa till bollen bakom honom. Men som sagt, mycket osäkerhet hos mig i detta momentet.
 
Hopp-apport går precis likadant som apporten i klass 2 gjorde. Ena dagen älskar han apporten och gör jättefina apporteringar, andra dagar är det det tråkigaste som finns. Idag gick det bra även om jag fick tagga honom lite.
 
Fjärren får jag ju inte glömma. Gjorde den näst intill tävlingsmässig idag och om han hade gjort så på tävling hade vi fått fina betyg. Inga tassflytt, bra och snabba skiften. Glädje och attityd - egentligen vad som kan sammanfatta hela kvällens träning. Och så det här leksakerna då, bollen var klargrön från början...
 
 
Nu ska jag packa ner det sista i rygsäcken och sedan gå och lägga mig och ladda inför en härlig liten semester full med saker jag tycker allra bäst om. Hundträning, bra vänner, fotografering och så Sunne såklart! En rapport kommer när vi kommer hem igen!
 
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Härlig träning med lyckliga hundar!
Pelles glädje är jätte härlig att se :)

2013-02-07 @ 22:03:44
URL: http://lindajonssons.blogspot.com
Postat av: Hanna

Underbart! Vad duktiga ni är :)

2013-02-08 @ 08:51:48
URL: http://www.kennelblagul.blogspot.se
Postat av: Lalitta

Kul med lydnad!

2013-02-09 @ 10:02:18
URL: http://doggylife.blogg.se
Postat av: C.J.

Vilket grymt träningspass ni verkar ha haft! Kul att han tyckte det var så roligt! =)

2013-02-09 @ 11:30:08
URL: http://mightytigress.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0