Välbehövd mental aktivering

Idag tog jag mig ut till fotbollsplanen och Pelle fick lite välbehävlig mental aktivering. De senaste dagarna har han bara fått kortare promenader så han var rätt glad att få komma ut och hitta på någonting. Vi tränade något vi har hört en hel del om men aldrig kommit ut och verkligen tränat - tändsticksruta! Jag trampade upp en liten (2x2 m) rutan och la ner 6 stycken tändstickor.  Pelle var rätt taggad och i kombination med mycket spring i benen var väl nästan hela planen avsökt innan stickorna var inne. Nej men i början var det mycket spring och lite näsa, men jag påminde honom om vad vi gjorde och det blev lite bättre. De tre första stickorna levererades rätt sanbbt och de tre sista kom in de med, fast då var det lite svårare tyckte Pelle. Bra aktivering iallafall och det märktes att han fick tänka. 
 
Sedan kastade vi lite boll för att han skulle bli lite trött i kroppen också och innan vi gick hem kunde jag inte motstå att köra lite lydnad. FF med bollen som externbelöning. Gick toppen, snurrar svängar och halter med bra kontakt! Vi körde även lite sättande under gång vilket han hade glömt bort lite men som gick bra i slutet av träningen.
 
Sammanlagt fick vi en bra träning som resulterade i en glad och trött Pelle och en glad men trött matte som nog ska sova resten av kvällen, elaka och envisa förkylning!
 
 

Kommentarer
Postat av: A-L

Skönt att han fick ur sig lite energi:)

Sv: skulle vara kul att träna ihop ja:)

2012-09-27 @ 19:06:47
URL: http://linnylinslus.bloggplatsen.se
Postat av: Petra & Skurk

Vilken bra idé med tändsticksruta! Lät skoj! Måste prova någon gång! :D

Svar: Snabbt, lätt och jättebra aktivering för hunden! :)
Ebba och Tilda

2012-09-27 @ 21:58:23
URL: http://petraskurk.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0