Träningsträff och lite spår

Idag träffade vi Amanda och Baloo för lite lydnadsträning. Vi tränade först med Baloo och både han och Amada är så duktiga, vi gick igenom momenten i klass 1 och det såg jättehärligt t ut. De har inte tränat just lydnaden så jättemycket innan men alla momenten såg så fina ut så. Det syns på Baloo att han älskar att jobba och jag tror att de skulle kunna komma långt tillsammans! 
 
Sedan var det Pelles tur men han var lite för taggad så han fixade inte att hålla ihop. Så det blev en del trots från hans sida så vi körde inte så länge. När vi hade blivit lite lagom blöta följde vi Amanda och Baloo till spårvagnen och vinkade av dem , Tack för idag, hoppas vi ses snart igen! ♥
 

Jag ville dock inte sluta med den nedtyngande känslan så jag och Pelle tog nya och gick tillbaka till planen. Jag band upp honom och la ett spår längs planen lång+kort+långsida med 2 apporter och bollslut. Det blev nog drygt 200 meter. Efter en halvtimma fick han gå spåret, under de 30 minuter när vi tränade han det komma en löpande schäfertik som tränade och kastade boll längs kortsidan och sedan gick tillbaka längs långsidan. Jag hade därför inte så stora förhoppningar om spåret. Men han spårade iallafall (om han spårade mig eller löptik vet jag ej) och han tog upp alla apporter och vinklar. På gräsmatta spårar han dock intevalls lika fint och han är mycket osäkrare så det får vi träna mer på innan appellen.
 
Lydnaden då, jag ställde upp en ruta, skickade från lite olika håll, flyttade rutan och skickade igen och jag är sjukt imponerad över honom. Han satte det! Alla gånger! Hur gick det till egentligen? :) Underbart hur som! :) Då kom jag på att man kanske ska träna på de moment lite smre poäng på så då körde jag lite fjärr och en apport, dock gjorde han båda två klockrent så det var inte så mycket att rätta till där.
 
Innan vi gick hem kunde jag inte låta bli att smygträna lite inför trean. Vi testade lite dirigeringar (är det ens i trean??) och körde rätt mycket inkallning med ställande. Vi körde varannan gång med ställande och varannan gång slät inkallning. Jag vill inte att han ska förvänta sig ett kommando så han saktar ner innan. Han var helt grym! Det här momenten är i stort sett tävlingsklart! Han stannade riktigt snabbt. Innan vi tränar trean nästa gång ska jag dock läsa igenom reglerna en gång, har ingen koll på trean vet knappt vilka moment som är med eftersom det har känts så overkligt. Men nu ska det bli ändring på det!
 
Jag är glad att jag gick tillbaka till planen för när vi lämnade denna gången var det en glad och förväntansfull Ebba samt en glad och trött Pelle som vandrade hemåt i regnet :)




 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Dirigeringen kommer först i eliten, men det gör ju inget. Kan han det nu, så kan han det ju sedan också :)

2012-09-17 @ 14:33:11
URL: http://www.kennelblagul.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0