Imponerad över min hund

Träffade Linda och Boel på klubben och hann med lite träning med dem. Pelle fick sig en kort omgång eftersom vi skulle på kurs sedan. Ett kommenderat fritt följ och sedan lite rutan. En väldigt övretaggad Pelle i det fria följet ledde till att han var lite luftig och hade några småmissar. Men han tappade inte bort sig utan kom tillbaka, och han var taggad och glad så då släpper jag igenom lite missar. Just nu. På rutan körde vi 3 klockrena skick och nöjde oss sedan. Mycket bra och givande träning både med egen och andras hundar :)
 
Sedan var det direkt kurs. Vi började inomhus så Pelle fick tid att ligga och vila lite. När vi kom ut igen var han lika taggad som innan. Vi började med en platsliggning och Pelle låg okej men inte super. Det var näst intill sumpmark på planen och platsen blev lite rörig, Pelle låg kvar men tittade sig omkring lite för mycket.
 
Sedan delade vi upp oss i två grupper. Fritt följ och rutan. Jag fick först vara "visningsekipage" för de som började med det fria följet där vi blev kommenderade i ett elit-fritt följ. Han gick otroligt bra och följde med i både vinklar och stegförflyttningar. Senare fick vi köra ett till och även då gick han snyggt och vi fick mycket positiv respons.
 
Sedan var det rutan och här imponerade han på mig. Jag skickade honom fyra gånger. Varje gång flyttade Annelie rutan utan att pelle såg det, och sista gången stog jag längre bort än vad jag nånsin gjort. VARJE skick sprang han rakt in i rutan och stannade. Jag ska tänka på att låta honom stanna ordentligt innan jag börjar röra på mig men idag kändes rutan riktigt bra. Så duktig var han!
 
Vi hade även en löptik som deltog idag men hon fick vara på en plan bredvid. Jag märkte på Pelle att han kände av det och när vi inte jobbade så blev han lite pipig och orolig. Men när jag krävde jobb så klarade han av att fokusera på mig och uppgiften istället. Härligt! :)
 
För övrigt tror jag att vi har hamnat i en bra grupp och jag ser fram emot resterande träningstillfällen denna terminen! Idag är jag imponerad och stolt över min hund!♥
 
 

Kommentarer
Postat av: C.J.

Duktiga ni är!! Hoppas på att rutan snart kommer gå lika bra för oss som den gör för er. =)

2012-09-12 @ 17:32:04
URL: http://mightytigress.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0