Träningutvärdering - måndag

Idag träffade vi tjejerna på klubben för lite lydnadsträning. Måste säga att jag är toppennöjd med dagens träning! Såhär såg dagens planering ut:
 
Måndag - Träning med tjejerna på GMBK
 - vi ska fokusera på rutan, träna, träna träna. Tänkte använda hjälpen jag får till att flytta runt rutan runt utan att pelle märker det och vet vart den är. Jag vill att han ska veta vad han gör och VAD rutan innebär. Tänker inte fokusera på att han måste ha en perfekt position utan jag vill framförallt att han ska hitta in i den.
- Skulle även vilja köra ett FF med kommendering där jag vill att han ska vara med FRÅN BÖRJAN. Eventuellt bryter jag mitt i och belönar. Så att han inte fastnar i att när vi blir kommenderade så kommer det ett långt FF utan belöningar.
 
Vi började med punkt nr 2. Vi fick tävlingsmässig kommendering in på planen, där vi ställde upp oss och började på det fria följet. Belönade väldigt snabbt på och det gav resultat. 3e gången var han med mig redan innan plan och hade fortsatt fin kontakt även när momenten började. Jag fick också lite hjälp med hur jag gick. När jag kollar upp istället för ner på honom blir han säkrare och följer med mig bättre. Kändes riktigt bra och det är sånt man aldrig tränar annars. Och det är ju egentligen väldig konstigt, de första stegen in på plan kan nog avgöra rätt mycket.

Sedan fick Pelle vila medan vi körde igenom de andra hundarna. Sedan var det dags för rutan. De två första skicken gick perfekt, även på långt håll. Sedan skickade vi från en annan sida och han blev osäker. Sprang vid sidan om den och fick in teriktigt till det. Jag taggade upp honom lite mer och kastade bollen över honom så fort han sprang i rätt riktning mot rutan. Där nöjde vi oss. Kändes sådär efteråt, men sen kom jag att tänka på att jag inte alltid måste avsluta med att varje moment är perfekt, bara det går åt rätt håll. Och det gjorde det, han sprang rakt in i rutan.

Vi avslutade med lite träning där vår uppgift var att störa Charlie. Men det blev minst lika bra träning för Pelle också. Måste ha sett rätt roligt ut där vi 4 gick omkring runt varandra, bredvid varandra och nästan på varandra med våra hundar bredvid oss. Vi var så nära varandra det bara gick snurrade runt och hittade på allt möjligt för att utmana hundarna. Och vad gör de? FULLT FOKUS! Häftigt! När vi nöjde oss märkte vi att hela planen hade fyllts med folk, snacka om att vara inne i en bubbla!

En riktig bra träningskväll och jag är glad att jag nöjde mig med den korta och bra träningen vi fick till. Man måste inte köra igenom alla momenten och se till att alla funkar bara för att man är uppe på klubben. Ett härligt gäng är vi dessutom där man verkligen kan prata igenom nya ideer och tankar som uppstår!


Kommentarer
Postat av: A-L

Kul att läsa, härligt att det gick så bra :)

2012-10-09 @ 07:40:48
URL: http://linnylinslus.bloggplatsen.se
Postat av: C.J.

Va kul att det gick så bra! =)

2012-10-09 @ 20:39:09
URL: http://mightytigress.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0