lydnad och hundlek

Vi kom ut till slut och det var riktigt mysigt väder ute. Lagom varmt och aldelles höstigt. Jag började med att sätta upp två rutor med en leksak i varje och sedan körde vi apportering. Körde bara med röst och klappbelöning och Pelle tyckte det var superroligt. Fick till några riktigt snygga gripanden med bra fart in.
 
Sedan körde vi FF, fokuset var inte toppenbra idag, lite för luftigt, han var med mig men samtidigt lite borta. Jag måste skaffa mig ett kortkoppel så jag kan var lite tydligare mot honom. Men han hade en bra position så lite nöjd är jag. Han var också mycket mer samlad än han har varit ibland vilket känns skönt.
 
Sedan gick vi över till ruta nummer ett. Jag skickade honom från rätt så långt avstånd för att se hur han skulle reagera. Han sprang i full fart ut mot rutan och där i mitten hittade han ju en boll. Toppen tyckte Pelle. Sedan skickade vi ett par till gånger och han vet inte riktigt var i rutan han ska vara. Men de flesta skicken gick bra.
 
Mitt när vi tränade rutan kom en kille med en Rhodesian Ridgeback tik. Han frågade om Pelle var på lekhumör och trots att det kanske inte är idealt att avbryta lydnaden så tvärt för att leka så fick han göra det ändå. De sprang och sprang och sprang och hade otroligt roligt tillsammans. Kul att se Pelle leka så fint med en annan hund. När tungorna var långa och energin var slut gick de därifrån. Jag kände att jag ville avsluta lite bättre så vi blev kvar på plan ett tag.
 
Vi fortsattte med rutan. Nu var Pelle väldigt trött i benen så vi stod på nära rutan och jobbade med bara positionen. Han fokuserar väldigt lätt på konerna men jag gick ut och flyttade honom rätt och snart hade han en relativt bra position. Även på ruta nummer två som vi också testade. Lite roligt var det att se att även om han var helt slut fysiskt så orkade han jobba på rätt bra mentalt ändå.
 
På hemvägen hittade vi en sandhög och denn klättrade vi (Pelle) lite i. Han fick även backa upp för den vilket han klarade galant. Duktigaste killen ♥ Det var ett bra beslut att ta oss ut idag.
 

Kommentarer
Postat av: Andrea

Vilka söta bilder! speciellt den andra gillade jag :)

2012-10-24 @ 16:06:17
URL: http://sporthund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0