Kurskväll på klubben

Ikväll var det kurs på klubben. Det jag hade planerat för idag var:
 
Tisdag - Här har vi kurs på GMBK
- Svårt att planera då jag inte vet upplägget. Men på gruppmomenten ska jag vara duktigare på att gå fram och belöna när han håller kontakten med mig.
- Om vi får egen tid ska jag fokusera på fjärren och skiftet stå-ligg, samt ligg-sitt på respektive nivå. Mycket peppande belöning.
 
Vi började med gruppmomenten och precis innan vi skulle börja springer en valp från valpkursen omkring och runt till massa hundar. Pelle stressar upp sig så vi går av lite och jobbade upp fokuset igen och sen ställde vi upp oss. Jag gick inte iväg så långt idag och inte heller på några längre avstånd. Jag jobbade som jag hade bestämt med att han ska ha fokus på mig och strunta i omgivningen. Det gick bra men det är en del att jobba med innan det är perfekt. Punkt nummer 1 var jag bra på.
 
Vi fick träna på vittringsapporteringen och det gick jättebra. Han vet att han ska använda nosen och gör det på ett bra sätt. Han har tendenser till att plocka upp och bita lite i alla innan han tar rätt och det måste vi får bort. Vittringsapporteringen är nog mitt favoritmoment, nytt och roligt tycker både jag och Pelle!
 
Vi valde bort fjärren idag då han kändes lite för trött för att få till riktigt snygga skiften. Kanske en bortförklaring men vi var mycket mer sugna på rutan. Han har inte full förståelse för vad det är så vi måste verkligen nöta för att det ska gå in i hans huvud. Han startar alltid med en bra ruta, men sen är det som om han blir osäker för han börjar tveka och kommer inte in rakt framifrån. Men tror bara det är att fortsätta så han får förväntan  framåt och stanna i mitten. Så svårt! Rutan är däremot inte vårat favoritmoment!
 
Pelle fick ytterligare lite platsträning då han fick ligga still på planen med alla andra hundar som tränade runt omkring. Bra störning för Pelle och vi jobbade mycket med att han ska hålla kontakt och inte nosa. I slutet hade han riktigt fint fokus.
 
Det sista vi gjorde var att hela gruppen ställde upp sig på linje och fick en lång kedja med blandade övningar från zätat (läggande, ställande och sättade u. gång), FF, fjärr, stadga och inkallning. Jättebra träning som jag verkligen tror var bra för Pelles uthållning.  Han var riktigt duktig och klarade att ha fokus trots många hundar överallt runt omkring. Skön känsla! Nästa gång är det träningstävling och det ska bli spännande att se hur vi ligger till.
 
Imorgon tar vi slappdag där jag tänkte plugga och Pelle tugga ben. Kanske kör vi en vittring.

Kommentarer
Postat av: A-L

Låter som en rolig kurs, duktiga ni är!:))

2012-10-10 @ 07:23:51
URL: http://linnylinslus.bloggplatsen.se
Postat av: Mia

Låter soma att ni får till mycket bra träning :)!

SV: Tack för kommentaren om kennelhemsidan, jag blev väldigt nöjd med den och är glad över att "utomstående" tycker likadant :)!

Mer aussies till folket tycker jag ;)!

2012-10-10 @ 09:59:10
URL: http://www.lyxlirarens.se
Postat av: A-L

Sv: ja vi kommer def. ge oss ut på plan igen i år:)

Svar: härligt! :)
Ebba och Tilda

2012-10-10 @ 14:20:04
URL: http://linnylinslus.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0