kursavslutningen

Idag var det sista kurstillfället för höstens lydnadskurs. Pelle hade en härlig attityd genom hela kvällen. Vi arbetade på olika stationer och där emellan lite fritt val. Vi var i mitten i turordningen så det blev en del fri tid innan vi kom till en station. Vi jobbade lite med att använda hoppet som en belöning. Vi gick lite FF och när han gick bra så fick han ta hoppet. Gick toppenbra, förhoppningsvis kan man använda hoppet som belöning även i tävlingssammanhang. Vi jobbade även en del med passivitetsträning, ligga lugnt mitt bland alla tränande hundar med mig på avstånd. Till min stora glädje började han bjuda på plats-beteende så vi tränade en del kravlös plats. Måste säga att jag är imponerad över honom. Han låg ett fint plats (hakan i backen) under stora störningar runt omkring. Valpar, träning, hundbus och rop från alla håll.

Sedan var det rutan som stod på tur. Tog hjälp av en targetpinne och Annelie som hela tiden flyttade på rutan. Pelle var duktig idag. Han riktar in sig rätt på rutan bra och kom rätt även från lååånga avstånd. Han brydde sig inte om var den stod innan utan tänkte nytt och använde sina ögon. Och framförallt tycker han det är jättekul! I framtiden tänker jag att även rutan kan få bli en belöning.

Sista momenten var FF. Precis i början var han lite halvt borta men med mycket variation så skärpte han sig och bjöd på ett riktigt riktigt snyggt FF. Lugn, balanserad, men samtidigt riktigt bra position och fokus. Vi byttte sedan plan och körde lite till. Här var Pelle trött. Han hade långsamma sättanden och orkade inte riktigt engagera sig. I och för sig är det lite förståeligt när vi har tränat konstant i 2 timmar men i slutet gick det bättre och vi fick avsluta på ett positivt sätt.

Kvällens bästa var ändå att Pelle hade en bra energi genom hela träningen och faktiskt var relativt lugn och sansad. Samlad helt enkelt, precis som jag vill ha honom!

Kvällen avlutades med en toppenfika och mysigt samtal med vårt härliga kursgäng!


gammal bild..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0