En dag att minnas

Idag var det första "riktiga" dagen på lydnadshelgen (klass 3). Vi är en bra grupp, 6 hundar, både nya och gamla ekipage. Pelle hade en sån otrolig energi idag. När vi kom på morgonen hade Pelle lika mycket energi som alltid. Den var i topp helt enkelt och jag undrade hur det skulle bli på platsen när han var så glad och studsig.
 
Jag har ju tidigare skrivit om att jag tycker att han är för orolig på platsen. Tittar sig omkring lite för mycket och ligger och spänner sig. Men vad är det första Pelle gör på dagens första plats (och andra och tredje)? Han ligger superlugnt och till och med bjuder på hakan i backen! Jag fick alltså flera tillfällen att gå fram och belöna det. Har jag samma hund?? Kunde knappt fatta det, jättehärligt!
Sedan fick alla köra ett fritt följ en och en. Medan vi tittsade på de andra och väntade på vår tur hade jag Pelle med mig och han låg lugnt och stilla och väntade. Vi var nummer 4 så när nummer 3 hade kört lite tog jag upp honom för att se hur han låg aktivitetsmässigt. Om det hade varit för några veckor sedan hade han varit för het, han hade behövts dämpa rätt ordentligt innan vi hade kunnat gå in på plan. Idag var han precis lagom. Lugn, men samlad och fokuserad och vi gick vårat livs bästa fria följ. Han var helt med mig från början, hade jättefin position, jättefin kontakt och gjorde ett underbart jobb! Fick mycket beröm efteråt vilket kändes jättebra.
 
Efter lunch tränade vi i par. Jag och Hanna tränade rutan, sättande under gång samt fjärren. Här gick träningen både bra och mindre bra men känslan låg hela tiden på topp! Han var inte hela tiden på gränsen till att slå över men han var absolut inte slö eller långsam. Han tyckte det var jätteroligt, men han kunde tänka och fokusera. Det var inte jobbigt att ha honom lös på planen eller att transportera sig mellan olika övningar. Våran träning med minskad förväntan har helt klart gjort framsteg.
 
Dagen avslutades med att han fick springa av sig lite fysisk energi tillsammans med Susans fina collietik Hufsa. De lekte bra och hade nog rätt roligt tillsammans. En väldigt bra dag helt enkelt, på eftermiddagen har vi bara sovit och hämtat energi till imorgon. För då är vi tillbaka på klubben för dag 2.
 
Förlåt om detta blev ett jobbigt positivt och flamsigt inlägg men det får ni tåla för idag är jag glad! Det här är en sådan dag man måste tänka tillbaka på de stunder det går mindre bra. Bästaste Pelle ♥
 
Alla bilder i detta inlägget förutom instagram-bilderna ovanför är tagna av Pia, hennes blogg och fler fina bilder från dagen hittar ni här!
 

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Superhärligt att läsa! :)

2012-10-27 @ 23:34:44
URL: http://beathalandetsamson.blogspot.com
Postat av: Hanna

Låter som en fantastiskt härlig utveckling :). Grattis!

Svar: Tack så mycket :)
Ebba och Pelle

2012-10-28 @ 07:23:55
URL: http://kennelblagul.blogspot.se/
Postat av: A-L

Låter som en toppendag, härligt!!:)

Sv:Tack:)

2012-10-28 @ 07:24:28
URL: http://linnylinslus.bloggplatsen.se
Postat av: Linda

Ni är grymma <3

Svar: Tack! <3
Ebba och Pelle

2012-10-28 @ 08:27:48
URL: http://lindajonssons.blogspot.com
Postat av: maja o zoro

underbart !!!! så duktiga ni är :D !
kramar

Svar: Tack så mycket!
Ebba och Pelle

2012-10-28 @ 12:32:09
URL: http://majazoro.blogg.se
Postat av: C.J.

Va roligt att det gick så bra! Klart du ska få dela med dig av din glädje! =)

2012-10-28 @ 20:13:38
URL: http://mightytigress.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0