Talangtrupssträning

Idag var det talangtruppträning på klubben. Vi var en liten grupp idag, 4 ekipage och två instruktörer närmare bestämt. Vi började med lite teori inomhus där jag bland annat fick bekräftad att jag inte ska bry mig om förra domarens åsikter om rutan.
 
Sedan gick vi ut och delade in oss i par. Jag och Pelle tränade med Catrine och duktiga Blinka. Först tränade vi Fritt följ. Efter en tid med mycket träning kändes det som han hade tappat en del men han tog upp det igen relativt snabbt. När han fokuserar och tänker går han galet bra. Det var några agilityhundar som tränade bredvid och när en av dem skällde blev Pelle väldigt störd. När den andra hunden körde var det inga problem men speciellt skällandet var jobbigt. Fick jobba mycket med honom för att gå med mig honom men när han väl tänkte till så fokuserade han bra på mig. Allt eller inget.
 
Sedan tränade vi apportering. Det är lite för mycket lek för Pelle. Han har inga tendenser till att springa och leka och ta ärevarv med apporten vilket är skönt men det är lite för mycket skutt och lekinviter. Arbetet borta vid apporten är inte bra men annars har han bra fart in och ut samt fina ingångar. Han tuggar ingenting men vi fick problemet att han gjorde ett ordentligt omtag innan han sprang in till mig. Vi funderade lite med olika gripövningar med apporten precis framför honom och där jag stod antingen bakom eller framför honom. Tror det är ett bra sätt så att han måste tänka på ett snabbt gripande. 
 
Det sista vi gjorde var fjärren. Tävlingsmässigt gjorde han det väldigt mycket bättre än på tävlingarna men rätt långsamt. Vet inte hur jag ska få honom att göra den bra även på tävling men för nu så tränar vi mycket på enskilda skiften åt olika håll.
 
Sedan gick vi in igen och pratade lite till. Bra träning där vi för en gångs skull hade uppehåll. Vi fick en hel del nya tankar och idéer som vi ska arbeta vidare med. Nästa talangtruppsträff blir i januari vilket vi ser fram emot förhoppningsvis har vi även vårat LP2 i hamn då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0