spegel, spegel...

Nej, det gick inte idag heller... 150,5 slutade allting och en sur andraplats. Dock blev vi 3e placerade av 10 startande. Jag är både frukstansvärt nöjd men samtidigt otroligt besviken och ledsen.
 
Vi kom dit och fick startnummer 7. Platsen delades in i 4+3+3 och domaren berättade tydligt för oss att vad som än hände var vi inte tillåtna att hämta eller göra något med hundarna om inte han hade gett sin tillåtelse först... intressant tycker jag, min hunds trygghet kommer alltid gå före hur diskade vi blir eller vad annat som skulle kunna hända om jag skyddar min hund, det är ingen tvekan om det...  Hur som helst... jag och Pelle fick alltså lägga i kanten i andra gruppen.
 
Eftersom det var en inomhusträning kunde jag inte värma upp honom som jag hade önskat. Man var tvungen att i stort sett gå genom en trång korridor och sedan rakt in på plan. Pelle var helt galen när jag tog in honom. Energi till tusen, studig och ofokuserad. Fick ordning på honom och han la sig på första kommadot (yes!). Efter en stund reste sig mittenhunden och gick till föraren men Pelle låg kvar. Bjöd till och med på hackan i backen ett antal gånger. En 10 på den!
 
Sedan fick Pelle hoppa in i bilen igen medan vi väntade på vår tur. Tog ut honom och hade rätt bra tid att ta ner honom och lugna ner honom. Innan vi gick in hade han bra fokus och vi lyckades behålla det när vi gick in på plan. Skönt! Fokus in på plan är alltid en bra början. Det fria följet är jag sååå nöjd över! Jag fick neddrag för att jag saktar in för mycket i svängar men Pelle han var grym! Fokus genom hela! Domaren tyckte att det var jättefint :)
 
Läggande under gång och inkallningen inga större påroblem. Nöjd men tycker att domaren var lite snål.
 
Sedan var det rutan. Jag var dum och kommenderade honom när han tittade bort så det blev ett dubbelkommando. Vid prisutdelningen pratade domaren om att man måste få avdrag om hunden vänder upp i rutan, alltså så den har huvudet mot föraren. Eftersom det är olydnad om man säger stanna när hunden är i rutan och hunden vänder upp och stannar. Ligger det någon i det här ni som tävlar? Tycker det verkar helt orimligt. Vilken hund stannar upp bort från föraren?! Visst om den går massa steg efter stanna kommandot men den ska väl få vända upp. Han hade även samma resonemang i treans och elitens konskick. Även där skulle hunden ställa sig med baken mot föraren
 
 
Sedan började det. Kan nästan inte låt bli att skratta åt det. Hallen hade nämligen speglar och Pelle blev helt låst i dem när han såg dem. (kanske inte så konstigt när man är så snygg som han är...) Är inte riktigt säker på om det var osäkerhet eller fascination, kanske en blandning. Jag fick verkligen jobba med att få bort honom och tänka noga hur vi skulle gå för att han inte skulle få se speglarna. Apporteringen gick inte alls. Han sprang ut bra, tog den ok och sedan kunde han inte hålla sig längre utan var tvungen att spana in sig själv lite till. Det är väl tur att man har en hund med personlighet.
 
Hoppet stod i hörnet där speglarna stod och det var som dömt att misslyckas. Han hoppade och sprang fram till domarna (...) jag fick stopp på honom och han satte sig ca 10 meter väldigt snett från hindret. Han hoppade dock fint tillbaka, tog sig en titt i speglarna och kom sedan och satte sig.
 
Domaren var väldigt förstående och han insåg att speglarna var jobbiga för Pelle och räknade bort dem i sin bedömning. Sedan fick vi även lägga fjärren bort från speglarna vilket jag var väldigt tacksam för. Och fjärren... framsteg jämfört med den senaste tävlingen men vidare snyggt är det inte. Han gjorde iallafall alla skiften.
 
Att vi inte fick ett förstapris är jobbigt just eftersom jag vet att han kan alla momenten. Han gör allting skitbra på träningarna och det är just på tävlingar som olika saker stör ut honom.  Får börja träna med tävlingsstörningar helt enkelt. Små saker som kan tyckas obetydliga men som påverkar hunden. Och trots andrapriset så är jag så glad över min Pelle. Han behöll fokus in på plan och genom större delen av programmet. Både i moment och i förflyttningar. Det är stort! Jag hade pappa med mig och han filmade vår insats på plan, vad roligt det är att titta på efteråt, det måste jag försöka få till oftare! Lägg även märke till hur han får syn på sig själv i spegeln och spänner upp sig lite extra, älskade knäpphund! ♥ Nästa gång ska vi ta det.


Kommentarer
Postat av: Annette

Det var verkligen synd att han blev så störd av speglarna men han var ju hur gullig som helst när han spatserade omkring med apporten i munnen och studerade sej själv från olika vinklar :) Håller helt med dej ang vad domaren sa ang platsliggningen. Jag hade också först och främst värnat om min hunds säkerhet, hade domaren nollat mej i det läget hade jag tackat för mej och åkt hem. Detta diskuterade vi eftreråt och jag tror alla tänkte likadant. Vi diskuterade också rutan och jag skall ta upp frågan med Mona Kjerholm på måndag tänkte jag för vi skall som tur är gå igenom just rutan då. Stort lycka till vid nästa start, då sitter säkert 1a priset!

Svar: haha, ja det var svårt att inte bara skratta åt det! Ja det hade varit spännande att höra vad någon annan säger, jag har ju gått kurs för Lennart 2-3 gånger och han har aldrig nämnt något sådant så jag är rätt tveksam om man säger så :) Nu ska vi träna massor på apport-hopp-fjärr kedjan med massa olika störningar så att det inte ska sabba för oss nästa gång! :)
Ebba och Pelle

2012-11-17 @ 22:20:20
URL: http://stila.minhundsida.se/startsida
Postat av: Linda Sundberg

Roligt att han var med dig hela tiden! Men domarens tankar om rutan förstår jag verkligen inte! Hunden får väl vända upp i rutan när föraren säger stanna eller stå?!

Svar: ja känslan var jättebra fast han kom på andra tankar i slutet ;) Jag förstår inte hans tankar om rutan, han sa att det inte står någonting om det i reglerna men det är mycket som inte står som man måste ta som en självklarhet.... Jag kommer inte träna om det iallafall!
Ebba och Pelle

2012-11-17 @ 22:44:58
Postat av: A-L

Konstigt resonemang från domaren :/ men men alla domare är olika, får hoppas man inte stöter på honom bara ;)
Tycker ni fick bra poäng! jag vet precis hur det känns att veta att hunden kan alla momenten men sen så får man ändå inte riktigt till det på plan. Det kommer!! Inget man man stressa fram, när hunden är redo så är den det :)

Sv: tack :)

Svar: Nej det är klart. Nu har vi två tävlingar till detta året och vi hoppas att det ska gå då :)
Ebba och Pelle

2012-11-18 @ 07:37:59
URL: http://linnylinslus.bloggplatsen.se
Postat av: Hanna

Jag har aldrig fått avdrag, för att hunden vänder upp vid kommando. Hur resonerar han vid sändande till kon i så fall? Ska hunden stanna "utåt" och hur dirigerar man den då?

Svar: nej jag tyckte det verkade konstigt. Han menade att hunden skulle stanna utåt och att den skulle lyssna på enbart kommando (höger alt, vänster) Kändes inte riktigt genomtänkt när vi ifrågasatte honom.
Ebba och Pelle

2012-11-18 @ 09:33:15
URL: http://kennelblagul.blogspot.se/
Postat av: Cassandra

Så synd på första priset. Det syns ju tydligt att ni egentligen har det men så tappar han ju fokus där vid speglarna. Även om det är tråkigt att det inte gick så kan man inte låta bli att tycka att han är urcharmig där han spatserar mot spegeln ;)
Nästa gång tar ni det!
Konstigt resonemang från domaren. Han kan inte ha gett många 10:or i det momentet i sitt liv :S

Svar: ja det var tråkigt, men jag kan inte låta bli att bara skratta åt honom! Domaren kommer jag nog undvika i framtiden ;)
Ebba och Pelle

2012-11-18 @ 19:03:46
URL: http://cassandramaria.blogspot.se
Postat av: Linda

Duktiga ni är <3
Så nära och nästa gång kommer det sitta!
Pelle tyckte väl att snyggingen som kom gående (i spegeln) helt klart var värd att flörta lite med ;)

2012-11-18 @ 19:07:11
URL: http://lindajonssons.blogspot.com
Postat av: C.J.

Jag tycker ni fick jättefina poäng! Ni är så duktiga. En sån sak som speglar är ju heller inte riktigt det första man tänker att hunden ska störas av...

2012-11-18 @ 22:01:17
URL: http://mightytigress.blogspot.se
Postat av: P.S Hundar

Konstig domare, skulle också prioritera min hunds säkerhet, såklart!!

2012-11-19 @ 08:22:47
URL: http://pshundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0