sjukträning i dubbel bemärkelse

Hunden måste ju aktiveras även fast man är sjuk och vad passar då bättre än att hitta en annan sjukling så man kan aktivera dem tillsammans. Vi stämde alltså en snabb träff med Linda och Charlie och fick till riktigt bra träning mellan hostatacker och yrsel.
 
I momentväg tränade vi Fritt Följ, rutan och budföring. I det fria följet fortsatte han med att slarva i framförallt halterna. Jag fick tänka på att gå bättre så att Pelle kan förstå vad som väntas och Pelle fick träna på att vara mer uppmärksam och vaken på vad som skulle hända.
 
Rutan gick till störta delen klockrent och ett antal gånger inte alls. Det är så svårt med rutan, man vet aldrig riktigt hur man ligger till. Ena dagen går allt toppen medan nästa funkar den inte alls. Tror det bara är att nöta.
 
Budföringen var han superduktig på. Inget negativt uppstressande över huvud taget. Han tyckte det var skitroligt men exploderade inte vilket han har haft väldigt lätt till när vi har kört innan, vilket var typ ett halvår sedan.
 
Det vi fokuserade mest på var dock ren vardagslydnad. Att få Pelle att förstå att det INTE är ok att springa och jaga Charlie, att det INTE är ok att springa iväg med leksaken och att det INTE är okej att hetsa upp sig, slå över och börja skälla mot mig. Dock fick jag knappt chansen att visa honom eftersom han skötte sig så underbart bra! Med den säkerheten jag hade idag blev Pelle en fruktansvärt balanserad och harmonisk hund som lyssnade så bra att jag inte trodde jag hade samma hund med mig. Som till exempel när charlie gjorde en lekinvit mot Pelle, Pelle hänger på, de springer några meter tillsammans och sedan tvärvänder han när jag harklade åt honom. Eller att jag lägger honom medan Linda och Charlie tränar/leker och han frivilligt lägger ner hakan i backen, även när jag engagerade mig i deras träning. Man förvånas gång på gång hur fruktansvärt känsliga de är för våra sinnesstämningarmen det är lika häftigt varje gång.
 
Grym träning med fantastiska hundar. Nu har Pelle kollapsat på sin filt och jag sjunker ner i soffan och ska läsa brukshunden som passande nog låg i brevlådan när jag kom hem.

Kommentarer
Postat av: Linda

Hur duktiga som helst :)
Att så lite, kan göra så stor skillnad!!

2012-11-30 @ 14:05:33
URL: http://lindajonssons.blogspot.com
Postat av: Hanna

Ni är så grymt duktiga! Härligt :)

2012-11-30 @ 15:24:57
URL: http://kennelblagul.blogspot.se/
Postat av: Erica

Åh det låter ju härligt, det bästa med sådana dagar är att man oftast får med sig en ännu mer positiv attityd till nästa gång =)

2012-12-02 @ 01:03:31
URL: http://www.senapshund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0