Lunchlydnad

Vi tog en lång och skön lunchpromenad i skogen ovanför huset och passade på att ta ett lydnadspass på fotbollsplanen innan det blev mörkt. Först var det Fritt följ. Började utan kortkoppel och då är han väldigt luftig i helt om samt vänstersvängar och hängde inte riktigt med. Varvade lite med och utan koppel och körde även en hel del med externbelöningar. Då skärpte han verkligen upp sig och i slutet hade han riktigt snygga svängar.
 
Nästa moment var apporteringen och jag förstår mig verkligen inte på det momenten. Eller närmare bestämt hur Pelle tänker om det. Igår tyckte han det var bland det roligaste som fanns, idag ville han knappt ta den. Och isåfall bara om jag kastade och fick upp honom i jakt. Och den var inte blöt eller liknande som gjorde den "äcklig". Körde iallafall några där jag kastade ut den skickade honom och belönade för gripanden som han faktiskt gjorde bra.
 
Rutan börjar nog sätta sig i hans huvud nu tror jag. Skickade rätt många gånger och de flesta satt den jättefint. Han var lite trött så det var inte galopp hela vägen fram alltid men bra position.
 
Sist men inte minst tränade vi lite treans ruta utan ruta igen. Pelle är jätteduktig på det. Vi har inte börjat med inkallningarna än men han lägger sig relativt snabbt och ligger bra när jag går förbi honom. Gjorde en liten film men det är ingen bra kvalitet, lite kanske man ser iallafall :)
 
Testade även att ställa Pelle ca 10 meter från rutan och backa så att han liksom stod i hörnet mellan mig och rutan. Alltså så att jag fick dirigera honom till den. Inga problem det heller. När jag sa rutan var det full fart mot rutan.
 
Avslutade med att nöta ännu mer Fritt följ så nu sover han gott här hemma.
 
 

Kommentarer
Postat av: a-l

Snacka om att vara förvirrad, tyckte du skrivit "lucialydnad" som rubrik. Läste ditt inlägg 2 ggr och fattade inte var det kom in i bilden, läste rubriken igen och inser det står "LUNCHlydnad"... >.<

Duktiga ni är :)

Svar: haha, som det kan gå ;) lunchlydnad var ett spännande ord, jag fick läsa om det några gånger jag också för att se om det funkade ;)
Tack!
Ebba och Pelle

2012-11-21 @ 17:37:43
Postat av: Julia och Hugo

Oj så duktiga ni är! :)

2012-11-21 @ 22:01:29
URL: http://juliaochhugo.weebly.com
Postat av: Hanna

Bra tänkt att även träna omdirigeringar. Hur viktigt som helst, när det gäller att rädda poäng på tävling :)

2012-11-22 @ 09:43:17
URL: http://kennelblagul.blogspot.se/
Postat av: josefin

Duktigt!

2012-11-26 @ 23:00:26
URL: http://sheltiesolo.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0