kortis på klubben

Var på klubben i ca 30 minuter idag. kanske något slags rekord ;) Men efter att ha pratat lite med Boel och Meya och lagt en platsliggning blev det ett riktig kort men bra träningspass. På platsen låg han inte jättelugnt, inget hakan i backen men han nosade inte och han låg inte och spände sig. Dock har vi fått ett nytt problem, han lyssnar inte på mitt första kommando. När vi tränar ligg från position är det inga problem utan det är just själva situationen som han reagerar på. Är lite svårt att träna på själv så vi får se om jag får något liknande träningspass innan lördag.
 
Sedan körde vi lite FF. Utan kortkoppel och här var han hur duktig som helst! Bra position, bra fokus. Grymt bra helt enkelt! Tror mycket av vår positiva utvecklning i det momentet beror på att jag har lärt mig att gå bättre. Jag snubblar fortfarande omkring mer eller mindre (under inlärning!) men jag går inte och tittar på honom utan kollar rakt fram och sträcker på mig. Är så häftigt att de reagerar så starkt på hur vi rör på oss.
 
Sedan körde jag lite fjärr. Har kommit på att det går bättre om jag liksom "trycker" upp honom med handen i sitt istället för att bara vifta runt lite. Inte överdrivet såklart. Jag belönade oftast efter det första uppsittandet så att han ska få lite förväntan på det. Om han sätter sig första gången är det ju mycket större chans att han hänger med även i de resterande skiften.

Avlsutade med att par skick till rutan. Pelle älskar verkligen rutan! Han hamnade i rutan varje skick. Inte perfekt i mitten men det får vi finslipa efter tävlingen tror jag allt. Tills vidare är vi nöjda.

Ett toppenpass helt enkelt!

Kommentarer
Postat av: Cassandra

Härligt när passen blir så lyckade :)

2012-11-15 @ 18:51:06
URL: http://cassandramaria.blogspot.se
Postat av: Julia och Hugo

Intressant blogg! Jag har själv min första hund som idag är 8 månader, och vi har planer på att så småningom komma oss ut på tävlingsplanen i Lydnad och lite bruks :D

2012-11-15 @ 20:57:55
URL: http://juliaochhugo.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0