Inomhusträning med grymt sällskap

Igår tränade vi som sagt inomhus.3 timmar lyxträning i kungliga hundars nya lokal. Vi var fem tjejer och fem duktiga hundar. Träningen hade vi delat upp som jag skrev innan att alla fick en halvtimma att använda som de ville. Jag och Pelle fick börja och vi körde igenom hela tvåan tävlingsmässigt. Mycket för att se hur vi ligger till inför fredagen.
 
Efteråt kände jag att jag kanske inte gav Pelle den uppvärmningen han behövde. Samtidigt var det väldigt mycket störning för honom. Boel och Meya kom in i lokalen mitt i det fria följet. Pelle fick sitta kvar inför inkallningen med en Nyfiken Charlie sittandes ovanför honom i en trappa. Sedan har vi heller aldrig tränat i en inomhuslokal innan. Han var inte i topp helt enkelt. Han gjorde dock allt han skulle. Det fria följet var han lite ofokuserad i början och apporteringen slarvade han lite med. Annars är det inte mycket - rent momentmässigt - man kan klaga på. Nöjd!
 
Sedan körde vi platsliggning direkt efteråt. Även denna gången la han huvudet i backen och jag måste nog intala mig själv att min hund inte längre är osäker inför platsen. Nu är det i och för sig välkända hundar men för några veckor sedan hade det inte spelat någon roll för Pelle.
 
Platsliggning - hundarna ligger med runt en meter mellan varandra. Och helt plötsligt stod det även en kona framför dem. Även en ny "medlem" i gruppen - sötaste säl-Aske!
 
Sedan fick Pelle ligga på en filt i bortre ändan av lokalen medan de andra tränade. Oftast låg han lugnt och fint (även här huvudet i backen). Men ibland fick han nog och skällde ut mig. Att jag ägnar uppmärksamhet åt någon annan hund än honom gillar han inte riktigt, det får vi träna på!
 
tre duktiga passiva hundar
 
Vi avslutade vår träning med lite störnings-FF. Lite för luftig och okoncentrarad i början men efter att vi bestämde att nu var det fokus som gällde så klagade han inte. Gick runt både Charlie, Linda (med smarrigt godis i Pelles nos) och Hanna utan att Pelle brydde sig ett dugg. Vi körde rutan ett par gånger och han hamnade helt perfekt varje gång, rätt i mitten. Avslutade med apporteringen och även den gick toppen.
 
Det sista vi gjorde var, som Boel så bra uttryckte det - störningsträning á la Lindastyle - och jag kopierade direkt från Lindas blogg om hur det kan gå till när vi tränar:
 
"Fjärr där vi knör ihop hundarna så det ligger precis bredvid varandra, inkallning mellan två hundar, ettans hopp med Charlie och Freja SAMTIDIGT, fotgående där vi går så tätt att hundarna knappt får plats, fotgående där vi går bredvid varandra, platsliggning där en hund hoppar ÖVER den hund som ligger. Allt detta sker bara eftersom och det är inget som planeras. Alla hittar på så sjuka grejer som möjligt, men hundarna måste hålla fokus på sin förare!"
 
Och tänk er att Pelle gör allt det här utan att ens titta på de andra hundarna...! Vi har nog världens duktigaste hundar, och i världens bästa träningsgrupp kan det nog inte bli annat än bra! ♥
 
Meya - Charlie - Freja - Aske - Pelle(som för dagen hängde mest med mig bakom kameran)
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Åh, vad synd att ni alla bor så långt bort. Vill oxå vara med :).

Ni är så jäkla duktiga och ni kommer gå riktigt långt. Sanna mina ord.

Svar: Tusen tack Hanna! Dina ord värmer verkligen!
Ja det är riktigt synd, hade väldigt gärna tränat med er också. Vi får hålla ögonen öppna efter träningsmöjligheter tillsammans. :)
Ebba och Pelle

2012-11-07 @ 06:27:54
URL: http://www.kennelblagul.blogspot.se
Postat av: Lena T

Tänk att det blev en brukspudel med bara utställningsstjärnor i stamtavlan:) Härligt!

2012-11-07 @ 08:40:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0