full pott på rutan men det räckte inte hela vägen

Idag var det som sagt tävling och jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska vara nöjd eller inte. Många saker gick riktigt bra, många saker gick mindre bra. Vi började med platsliggningen. Hunden bredvid Pelle skällde konstant men han låg kvar, relativt lugnt. Han la i hakan i backen men den for upp igen efter några sekunder. Sen var planen lika sumpig som en svamp så jag kan förstå att han inte vill ligga med huvudet i det (bortförklaringar, bortförklaringar...). Dock fick jag använda dubbelkommando i nedläggandet och så nosade han lite. En 8 fick jag på det och 8 helt onödiga avdragspoäng...
 
Vi var startnummer tre och han fick sitta med mig bredvid plan tills det var vår tur. Då tränade jag igeonom lite FF med kortkoppel och sedan gick vi in på plan utan koppel. Ingången var inte helt klockren men jag fick chansen att ta ordning på honom för på Fria följet var han bra. Inte toppen, men väldigt bra för att vara Pelle på tävling. Han hängde med mig, hade bra fokus och tänkte på sin uppgift.
 
Nästa moment, läggande under gång, här slarvade han rätt ordentligt... inte nöjd. Inkallningen gjorde han dock bra, bra fart och trots att vi fick ett litet avdrag för avslutet tyckte jag inte det var mycket att klaga på. Duktig kille!

Sedan var det rutan och Bästaste Pelle drar in en full pott på den igen! Wohoo! 3 tävlingar, 2 tior på rutan.

Apporteringen gör han som han gör i äkta Pellestil. Många glada studs och lite slarvigt både in och ut. Dock är han glad, snabb tycker det är skitkul och har inga tendenser att varken springa iväg med den eller tugga på den. brabra

Än så länge ser det rätt bra ut i protokollet men här börjar vi tappa rätt rejält. Jag ställde upp mig framför hoppet innan tävlingsledaren hade rättat till rätt höjd. De stod alltså och fixade med hoppet samtidigt som jag ställde upp och väntade. Tänkte att han kommer ju hoppa i vilket fall som helst, det gör han ju alltid. Tji fck jag för Pelle verkade helt ha glömt bort vad hopp betyder och går fram och nosar på hindret. Jag tar tillbaka honom och stöttar honom medvetet så att han klarar det. Förståeligt blir det inga poäng. Och om jag hade hjälpt honom mindre hade han antagligen inte hoppat över huvud taget.

Sedan var det fjärren och vår "sista chans". Jag lägger honom, han känns taggad och glad. När jag vänder upp mot honom känns det fortfarande som det kan gå bra. "Sitt!" och hakan far ner i backen men en gång. haha, kunde inte låta bli att skratta lite åt honom. Sen låg han kvar där. När jag insåg att jag har kommenderat lite för många gånger för att få betyg ropade jag hans namn, visslade, klappade händer - allat för att få hans uppmärksamhet - hakan låg demonstrativt nere i backen. Jag gick och ställde mig ca 1 meter ifrån och han gör en lika snygg fjärr som alltid. Knashund!

Poängen
Plats, 8, dk, ngt orolig
FF, 7,5, vp, sns, luft, vid sväng, ls, långt fram i språngmarsch, fin kontakt!
Läggande u. gång, 8, luftig transport, LL, nosar
Inkallande, 9,5, avlsut
rutan, 10 (!!)
apportering, 9, slarvigt upptag
hopp, 0, för mkt förarstöd
fjärr, 0, nosar, dk, utför ej moment
helhet, 9, inleder bra, tappar fokus på slutet, duktig förare!
Pelle - glad, töntig, galen, knäpp, underbar!
 
Totalt blev det alltså inte mer än 138,5p och ett tredjepris det vill säga inte mycket att skryta med. Men de momenten vi fick betyg i är ju faktiskt rätt bra. Och om man leker med tanken på att vi skulle klarat även de sista, hade vi fått runt 180 p vilket känns lovande inför framtiden då vi faktiskt kan alla momenten egenligen.
 
Bra
  • Ligger kvar på platsen
  • *bra uppladdning
  • *bra fokus och koncetnration i FF
  • *Rutan!
  • *trots att vi nollade de två sista momenten hängde han med mig bra emellan. Bra kontakt, glädje, engagemang. Inte alls at than hängde efter och tyckte det var träkigt
 
Mindre bra
  • Dk och nos i platsliggnadet
  • *han gör inget bra läggande u. gång. Inga ursäkter.
  • *hoppar inte (väldigt mycket mitt fel)
  • *gör inte fjärren
 
De positiva sakerna verkar väga upp de negativa så jag får noga säga att jag är nöjd trots allt ;) Nu måste vi ju hitta massa fler tävlingar så vi kan ta de två till förstaprisen vi ska ha! Hade varit så skönt att ha det innan nästa år!
 
 
 
       Stort grattis även till Boel och Meya som gjorde ett fantastiskt jobb inne på plan och blev uppflyttade till lydnadsklass 3, med en inte ens 2 år gammal Meya!
 

Kommentarer
Postat av: A-L

Bra jobbat, ni sätter det nästa gång! :)

2012-11-10 @ 06:15:12
URL: http://linnylinslus.bloggplatsen.se
Postat av: Boel

Jag tycker du ska vara jättenöjd med tävlingen, speciellt inledningen. Ni har ett jättefint FF och vid inkallningen och apporteringen är Pelle bara för SÖT=)

2012-11-10 @ 06:16:58
URL: http://www.isaomeya.hundpoolen.nu
Postat av: Linda

Alltså Ebba du ger mig GÅSHUD!!
Fi fan vad du tänker rätt och din attityd är helt underbar!
Riktigt snyggt jobbat :) ni är grymma och kan gå precis hur långt som helst!
Jag är sååå stolt!!!

Svar: Gissa vem jag har lärt mig av? ;)
Fina du! Stort tack <3
Ebba och Pelle

2012-11-10 @ 08:15:47
URL: http://lindajonssons.blogspot.com
Postat av: Hanna

Helt fantastiska poäng! Nästa gång sitter grand slam! Stort grattis :)

Svar: TACK!
Ebba och Pelle

2012-11-10 @ 08:26:26
URL: http://kennelblagul.blogspot.se/
Postat av: Lena T

Ha inte så bråttom med tvåan. Pelle är bara en tonåring och ni kommer att klara det i framtiden. Det är bättre att han tycker det är roligt och jobbar glatt. De flesta vuxna med flera års hunderfarenhet kommer inte så här långt på så kort tid. Jag tycker det ser mycket bra ut med poängen. Fortsätt och jobba på!

2012-11-10 @ 08:42:24
Postat av: C.J.

Jag tycker ni fick fina poäng! =) Ibland skiter det sig på vissa saker. Men ni kommer igen! Nästa gång tar ni det. =)

2012-11-10 @ 23:45:39
URL: http://mightytigress.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0