spår

Nu är vi hemma igen efter en lite spårutflykt till ängen som ligger ca 50 meter från huset. Pelle har verkligen tappat jättemycket i sitt spårande om man ser till vad han kunde för ett par månader sedan. Så nu har vi gått tillbaka till ruta ett, nästan. Vi gick ut innan middagen och jag la spåret med kraftig synretning, något som har visat sig fungera väldigt bra på Pelle, leksaken drog jag på marken bakom mig. Sedan gick vi hem och körde spåret när det hade fått ligga till sig i ungefär en timma. Då hinner doften lägga sig ner och han tvingas arbeta med nosen nere i backen för att kunna komma någonstans.
Planen var att lägga ett relativt långt spår så att han skulle få en chans att komma in i spårningen. Jag tänkte även lägga det helt rakt, men det gick inte så bra. Mitt i spåret tittar jag upp och upptäcker ett helt fält av brännnässlor, jag som gick i shorts var inte jättesugen på att gå igenom så jag gjorde en vinkel och gick en bit till innan jag la ner leksaken. Totalt blev spåret ca 75 meter
Första raksträckan (50m)var Pelle väldigt väldigt duktig. Han arbetade med nosen i marken och gick precis rätt hela tiden. Han gick väldigt snabbt så jag fick dämpa honom lite men han lyckades hålla kvar fokus på spåret och fullfölja. Sedan kom vi fram till vinkeln och där blev det svårt. Han tappade bort sig och visste inet riktigt vad han skulle göra, han gav upp lite. Efter lite peppning från min sida fick jag honom att sätta på nosen igen och han hittade spåret. Härifrån var det inte lika snyggt, svajigt och virrigt och han missade spårkärnan vilket ledde till att tappade bort sig ännu mer... suck. Den sista biten lyckades han dock hitta tillbaka och gick riktigt snyggt fram till leksaken.
+ Han tog upp spåret jättebra och gick första raksträckan näst intill perfekt.
+ Han klarade en lång liggtid
+ han lyckades ta upp spåret bra igen efter mycket virrande och gjorde ett bra avslut
- han tappade bort sig totalt vid vinkeln (det bästa hade varit om jag hade struntat i vinkeln och lagt leksaken lite tidigare än vad jag hade tänkt från början, men det är lätt att vara efterklok..)
- efter vinkeln lyckades han inte komma in i spåret igen utan hjälp från mig
- han hade inte riktigt något driv att fånga upp spåret igen utan gav snarare upp (dock satte han ner näsan igen så fort jag sa till honom att spåra )
Överlag är jag ändå väldigt nöjd med hans insats. Jag fokuserar på att han faktiskt klarade första sträckan perfekt och hoppas att hans spårhjärna är på väg att vakna igen. Jag ska försöka att bara lägga raka spår ett tag framöver så att han verkligen förstår vad han ska göra och kan få gå ett spår utan att fastna.
När vi har fått ordning på våra bilder från helgen kommer även en uppsummering av den, håll ut! Om vi orkar ska vi ta en sväng till fotbollsplanen senare idag och försöka få till ett lydnadspass när den värsta värmen har lagt sig.

Kommentarer
Postat av: Ebba

Vad roligt med spår!!

2012-05-27 @ 08:57:43
URL: http://ebbamolly.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0