Kursstart!

Nu händer det massa saker men ska ändå försöka hålla igång bloggen. Idag var det kursstart för Mig och Tilda, Tävlingslydnadskurs 2 på GMBK. Vi började med lite teori där alla fick presentera sig och lite så, vi verkar vara ett härligt gäng med en blandning av raser. Pelle, Maja, en Golden, en blandras, en berner sennen, en schnauzer och en flatte. Efter teorin gick vi ut och fick visa en och en hur man brukade träna några olika moment. Det var linförighet/fritt följ, inkallning och hopp.

Sämre linförighet har Pelle nog aldrig gjort, ingen kontakt över huvud taget och fokus på de andra hundarna. MEN vi fick en hel del bra och nyttiga tips så efter lite ny träning så var det skillnad även fast han fortfarande var påverkad av de andra hundarna. Nya tips som man inte har använt sig förut är alltid välkomna! Sedan var det inkallning, det är ju ett av Pelles bästa moment och det klarade han finfint idag med. Väntade med att kalla in tills han kollade på mig, men efter det var det jättebra och vi bra beröm för det. Sedan var det hoppet, det var väl drygt 20 meter dit från där vi stod och dit gick vi ett supersnyggt fritt följ, så det kändes lite bra iallafall. Pelle är ju väldigt duktig men det är störningar som är hans svaga sida som vi måste jobba jättemycket med nu. Hoppet gick också det väldigt bra även fast han inte gjorde de där underbara ingångarna som han brukar bjuda på.


Sedan ställde alla upp sig i en cirkel och vi körde kontaktslalom. Vi körde med så lite godis som möjligt och så mycket kontakt och glädje. Pelle skötte sig över förväntan, bra kontakt trots många nya hundar. Sedan gick det utför, vi skulle "mingla" runt med hundarna och på instruktörens stoppkommando skulle vi stanna och sätta hundarna i utgångsposition. Det här var väldigt svårt för oss, Pelle blev väldigt störd av alla hundar och kunde varken koncentrera sig på kontakt eller fotposition. Synd eftersom det annars var en väldigt bra övning som vi egentligen skulle behöva träna mycket på. Efter stopp så gjorde vi lite olika stadgaövningar. Sitt och sedan stanna, ligg och stanna. Sitt och sedan inkallning, både alla samtidigt och lite en och en.

Många gick ut långt från hundarna men med tanke på hur stressad Pelle blev så stannade jag i kopplets längd. Han satt dock alltid kvar och hade en fin stadga trots störningarna. Däremot ville han inte komma på inkallningarna men jag tror att det kan ha att göra med att jag stod så nära, och sen såklart att det var väldigt påfrestande för honom. Efter den övningen var jag först väldigt besviken på oss men det har släppt nu eftersom jag vet att det är en jobbig situiation för Pelle med helt fränmmande hundar och mycklet runt omkring. Han gjorde sitt bästa och var faktiskt väldigt duktig på stadgan, trots att jag vill ha mer kontakt med honom.



Innnan vi avslutade gjorde vi ett sittande i grupp och en platsliggning. Pelle var fortfarande stressad och han fick sitta bredvid den hunden han var mest intresserad av så jag gick inte särskilt längt bort från honom. De fick sitta i 20-30 sekunder ungefär och han satt bra, lite mycket titt åt olika håll men han satt kvar och det är jag nöjd med. platsliggningen gick också bra, jag la honom inte i "plats" utan la honom bara ner eftersom jag förstod att han inte skulle klara det annars. Jag stod väl 2-3 meter bort. Vi gjorde platsliggningen i elit-nivå där vi la ner hundarna en och en, instruktören gick slalom mellan hundarna, vi ställde oss bakom dem och sedan satte vi upp dem en och en. Pelle låg kvar och var väldigt duktig.



Sedan gick vi in i stugan och pratade lite om träningen och hur det hade gått och vad vi ska träna mer på. Jag är väldigt glad att vi kom med på den här kursen och jag tror att det är precis vad vi behöver. Jag tror och hoppas att han kommer vara lite mer avspänd de senare gångerna när vi är lite mer förberedda på vad som händer. Och sen att få nya tips och se saker från olika synvinklar är också toppen. Detta ska bli så roligt! :)



Efter kursen stannade vi kvar lite och tränade för oss själva. Vi var alldeles ensamma på klubben och som vanligt när det itne är några störningar så är Pelle helt underbart duktig. Det är ändå lite intressant att det är så stora kontraster och att det kan ändras så snabbt. Vi körde först lite platsliggning "palts". Jag körde både på ganska långt avstånd och ganska lång tid (upp mot minuten). Han var suktig och skötte sig. Sedan tränade vi också lite position, efter kursen är vi motiverade så nu ska vi börja samla tior på linförigehten och fria följet också! Lite träning först bara ;) Snygga lägganden, inkallningar och ställanden. Apporten är underbar, häftigt att se när han gör den för han tycker det är så roligt!

Nu ska vi försöka komma upp till klubben så mycket som möjligt så att vi kan störningsträna Pelle! :) Tilda och Maja var superduktiga idag men det kanske de vill skriva själv om.



Kommentarer
Postat av: P.S Hundar

Sv: Ja vad synd att ni inte bor i närheten! :)

2012-03-22 @ 10:03:19
URL: http://pshundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0