Tävling avklarad!

Det var upp tidigt och i väg till Varberg för förhoppningsvis vår sista apelltävling i spår. Vi for i väg och hämtade Ebba och Pelle på vägen, sen var vi på väg!



Det skulle ha varit 18 st men det blev bara 9.. Vilket var bra! Efter som vi igentligen har övar på fel saker för att ställa upp i Apellen så var jag lite nervös. Vi har inte övat Apporten på ett tag och framförgåendet... Men det fick bli som det blev.



Eftersom de har ändrat i reglerna så skulle vi inte lägga vår egna spår, när vi kom fram så var spåret redan lagt. Vid lottningen fick jag nr 4. Vi blev uppdelade i två grupper, (vi som tävlade i spår) 1-5 skulle i väg och spåra medans resten var kvar och gjorde plats och budföring.



När vi var framme vid spåret sa han som lagt spåret att det gick åt en hållet och att domarna inte hade riktigt koll, och det stämde ju. För när domarna kom så sa dem åt mig att spåret gick åt andra hållet. Och jag släppte på Maja för jag ville ju inte bråka med domarna ;)  Men Maja tyckte inte det var rätt, så hon vände, bara så där, och gick spåret åt RÄTT håll ;) Vilket var  fantastiskt, och jag  som lät Maja jobba sa inget, det var klokt av mig. För det var rätt och snart så hade vi vår första apport.






När spåret var slut och vi hitat alla 3 pinnar så var jag så stolt! Hon var så duktig! Super duktig var hon!
Resultatet blev 9,5 och 9,5! Oj va jag var stolt. Det som sänkte var nog att hon inte har värdens tydligaste markering och att hon var lite velig i vinkeln men hon gjorde bra.



Sen vart det tillbaks till klubben för lydnaden. Platsliggning var först. Ut på banan, det var bara att göra det. Hon gjorde bra och låg kvar och var duktig. Där fick vi en 10:a! Nöjd! Sen var det budföring. Jag som inte trodde att hon skulle springa fram var riktigt nöjd och förvånad när jag ger kommandot "march" och Maja springer över hela planen till figuranten och sätter sig, dock inte så snyggt men hon satte sig! där fick vi en 9, riktigt nöjd!



Sen var det lydnaden som gällde, om det hade gått så här bra hitills så kunde det ju bara gå bätte tänkte jag! ..... Men... nä..





Budföring, tillbaka skick.


Framförgående, riktigt snyggt där, ... tycker jag :) lite långt koppel kanske ;)

Hopp över hinder.... Pinnar de är saker det ;)


Hon ville inte alls vara med, hon gjorde vad hon blev tillsagd, men det var inte någon acttion i det hela. Men vi var riktigt nöjda ändå, klarade "nästan" framförgåendet, förutom att vi nollade det, heheh... Första vändan när jag skickade ut henne gick hon jättefint före, och så, men sen när vi var på andra vändan så var det inte riktigt lika bra..  hon råkade vänta upp precis brevid mig, enligt domaren, alltid domarens fel ;) nä, men så det var anledningen till att vi nollade den..



Me sammanlagt fick vi 253,5 p, där lydnaden var 169p. Jag var riktigt nöjd för detta betyde att vi blivit uppflyttade!! WWOWOHOHO!! Nu ska vi bara upp i högre innan sommaren så har vi nått vår mål. Vi ska bara bli uppflyttade i lägre först ;)



Sen när prisutdelningen var klar så gick jag och Maja och körde lite agility på deras fina agility plan. Hon var jätteduktig och vi är ju nästa tävlingsbara agilityekipage! Nästan, det är bara lite finslipning och sånt kvar. Men jag tyckte faktiskt att hon/vi var riktigt duktiga!





Jag(Ebba) och Pelle och Tildas pappa var med under dagen som fotograf och hejarklack, för Pelle blev det en del nyttig väntan i bilen men när han inte var i bilen tränade vi mycket kontakt med klickern. Han är väldigt duktig och inte alls så distraherad av andra hundar som han har varit tidigare. Vi tränade lite också, han var lös med toppfokus. Apporteringen känns verkligen jättebra, hoppet brukar vara bra men när vi körde  igår satte han sig inte direkt uan backade först. Kanske har tränat för mycket tricks ;) Det fria följet fick jag upp lite men det är så svåårt! Vår lydnadskurs börjar på tisdag så det ska bli väldigt roligt med lite ny input och inspiration.

Kommentarer
Postat av: C.J.

Grattis!!

2012-03-19 @ 20:33:38
URL: http://mightytigress.blogspot.se
Postat av: P.S Hundar

Vad roligt att det gick bra!

2012-03-20 @ 08:05:02
URL: http://pshundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0