Spår, lydnad och foto

Igår besökte jag, Pelle, Tilda och Maja en äng i närheten för att lägga spår och träna lydnad. Trots att det var ca 500 meter till ängen så tog det nog drygt en halvtimma för oss att komma dit, vi tar så himla mycket bilder, haha! Men det blev en del fina iallafall.










Vi la ett varsitt spår åt hundarna. Pelles spå var ca 150 meter långt, det var 2 vinklar och 2 apporter i spåret och 1 leksak i slutet. Majas spår var lite längre, kanske 200 meter, 4 apporter  och 3 vinklar. När jag la ut majas spår gick jag via en gunga och gungade lite innnan jag fortsatte med spåret.



vår äng
planerar spår





Det var skönt väder och vi satte oss och väntade på att spåren skulle ligga till sig, Pelles spår fick ligga i 50 min och Majas i 70. Det blev bra passivitetsträning för hundarna, de fick vara bundna ca 30 meter bort och det gick förbi både andra hundar och människor. De var lugna och skötte det bra.




Spåret var nog ganska svårt för Pelle, han är väldigt snabb i spåret så jag bromsade honom i början. Det ledde till att han tappade bort sig lite och missade den första apporten. Han var ganska virrig och tappade spåret ett antal gånger under spåret men han jobbade på bra och han gav inte upp att hitta tillbaka . När han väl hittade alla apporter så plockade han upp dem och kom till mig för att lämna av dem och leka lite. Sammanfattningsvis så var det inte ett av våra bättre spår, men han plockade upp alla apporter med glädje samt hade bra uthållighet.











Majas spår var också ganska svårt, några snäva vinklar, många apporter och med gungan. Men hon klarade det väldigt bra, hon missade bara en apport men klarade alla andra och tog upp dem och lämnade till Tilda. Hon tappade bort sig någon gång men det gjorde inget för hon var på det igen lika snabbt.





Efter spåren tränade vi lite lydnad. Tilda fick köra rutan med både Maja och Pelle, båda hundarna var duktiga trots att de ibland bara chansar och hoppas att de står rätt. Sedan tränade vi lite budföring, Pelle blir väldigt lätt uppstressad av detta så vi tränar med väldigt tydliga hjälper och fokuserar på att han ska vara lugn. Belöningen är främst att få springa och det får han göra när han sitter lugnt i utgångsposition. Majas budföring var superbra och det är ju tur det eftersom hon ska tävla nästa vecka. Lite läggande under gång och lite platsträning blev det också och där skötte han sig toppen.



Här är när Ebba, ja vem vet vad hon skulle göra ;) Men iallafall så såg hon ut såhär helt plötsligt, (Jag tror hon ramlade, men är inte helt säker ;) )  (Ebbas anm. JA, jag ramlade!)




Så, för mig och Pelle var det ingen jättebra träning igår. Däremot var det väldigt roligt och trevligt och någon dag måste det ju gå lite sämre också, det tar vi snart igen! 



Kommentarer
Postat av: Ebba

Vilka jättefina foton!! Vad har du för kamera?? :)

2012-03-11 @ 17:47:19
URL: http://ebbamolly.se/blogg
Postat av: linnea

Vad ni är flitiga med hundträningen! Många fina biler med :)

2012-03-11 @ 19:53:20
URL: http://tassarna.weebly.com
Postat av: PShundar

Fina bilder!! :)

2012-03-12 @ 19:51:44
URL: http://pshundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0