Turbospår

Gick iväg och la ett spår i förmiddags. Spåret gick ungefär rakt, ca 150 meter långt. Liggtiden fick  vara 15 min då jag hade lite bråttom iväg sedan, annars hade jag nog haft lite länger tid. Han tog inte upp spåret särskilt bra utan stannade upp och fastnade. Jag gick några steg för att låsa upp honom och efter det gick det väldigt bra, näsan nere = framåt i spåret och näsan uppe i luften = kommer ingenstans! Det funkar bra på Pelle och det känns som han förstår vad han ska göra, efter en stund blir det nog ordning på honom.

Däremot har han alldeles för hög fart, det känns i och för sig när han är på rätt spår för då känns han väldigt säker, men om jag spåret skulle svänga hade han antagligen fortsatt framåt. Men det positiva med det är att jag kan hålla ner honom rätt så rejält utan att han tappar bort sig. Jag vet inte riktigt hur jag ska träna in ett lugnare tempo, svårare spår? längre spår? mer vinklar? längre liggtid? godis? Om det är någon som har ett tips tas det tacksamt emot! Fast i nuläget kanske jag bara ska testa att ta bort synretningen som vi har nu, dvs att jag lägger spåret ensam och går och hämtar pelle sedan!

Hur som helst så är jag väldigt nöjd med dagens spår :)


Jag har ingen bild från dagens spårövning så det får bli en gammal bild på Tilda och Maja. Så här fint spårar förhoppningsvis Pelle om ett par veckor (månader..?). Maja fyller förresten 2 år idag, men det kanske förtjänar ett eget inlägg... Det tycker jag nog! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0