Spår och sök!

Gick ut med pelle en tur efter sista skoldagen. Gick gneom skogen ner till en äng och la ett spår. På vägen ner råkade vi snudd på gå in i våra grannar som har en briard och en st bernardshund, alla hundarna var lösa och trots att de hundarna kom skällande mot pelle så lyssnade han bra på mig och stannade kvar så jag kunde hålla i honom och grannen kunde ta in sina hundar. Duktiga pelle!

Spåret la jag på ängen, 50-60 meter tror jag det blev. Vindstilla, rakt men en liten rundning. När det låg till sig gick vi tillbaka in i skogen och körde lite skogsaktivering. Pelle fick hoppa över och balansera på nedfallna träd och grenar. Lite godissök och så gick vi också bara omkring i den ojämna terängen. Pelle på topphumör!

Efter 20 minuter gick vi tillbaka till spåret. Pelle fick gå i koppel och halsband. Det gick sämre än igår men jag är fortfarande väldigt nöjd. Han gick hela spåret med näsan i marken. En gång stannade han upp men efter en liten stund började han leta rätt på spåret igen. Däremot gick han alldeles för snabbt i spåret, inget lugnt och sansad över huvud taget. Det brukar vara Pelle melodi i det mesta han gör men i spåret skulle jag önska ett lugnare tempo så att han märker hur spåret går. Det får vi jobba med men just nu ligger fokus på att få ner näsan. Jag kunde hålla emot ganska rejält under spåret utan att han stannade upp och kom av sig och det ser jag som väldigt positivt! Det känns som vi är påväg tillbaka.

Sedan vandrade vi långsamt hem igen och Pelle sprang mest runt mig och vill eha tillbaka bollen som han fick i slutet av spåret. Men det fick han inte förrän ci var nästan framme och då fick han anstränga sig lite och faktiskt leta efter den, han måste ju förtjäna sin belöning, hehe! 3 stycken sök blev det. ÖVerlag var han väldigt duktig och hittade bollen relativt snabbt alla gånger.

Så idag har han fått använda sin näsa, vilket han gjorde fantastiskt!


Kommentarer
Postat av: Emelie

Sv. Givetvis ska vi tävla officiellt.. en vacker dag. ler Nej skämt å sido. Ronja har faktiskt redan ett 1:a pris som vi tog för 2 år sedan. ler

2012-06-11 @ 22:51:06
URL: http://www.hundliv.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0