Lydnad och spår

Var ute i drygt 2 timmar i eftermiddags, så skönt att kunna vara ute utan något som man vet att man måste skynda sig att göra till skolan. Vi gick genom skogen ner till fotbollsplan och passade på att lägga ett litet minispår. Sedan gick vi vidare och märkte att solen stod rakt på himmlen och det inte fanns en enda skuggig plats på planen.

Men vi körde på ändå och Pelle var inte alls särskilt påverkad. Vi fokuserade mycket på glädje och lek och strunatde i alla jobbiga krav hit och dit. Den senaste tiden har det känts som vi bara stressar fram de färdiga momenten och det har lett till att det inte har gått lika bra eller vbarit lika roligt. Idag körde vi iallafall rutan. Som igår så skickade jag honom och väntade tills han hittade rätt innan jag belönade. Oavsett om det är en bra/dålig metod så tyckte Pelle det var jätteroligt. Svansen gick i ett och när han inte hamnar rätt så testar han och testar för att få sin belöning, så himla underbar!

Sedan körde vi Fritt följ också. Samma attityd här, han var glad, han var fokuserad och han hängde med! Vilken skillnad från till exempel på tävlingen. Under sommaren hoppas jag kunna arbeta upp det fria följet till något vi båda tycker är riktigt roligt och under dagens träningspass kändes det som vi är en bit på väg. Hääärligt!

Jag bar med mig mitt stativ och den lilla filmkameran ner så allting fastnade på film. Några gånger tog vi en paus där Pelle fick lugna ner sig ltie men jag är glatt överaskad över hur mycket han orkade med idag.




På vägen hem gick vi genom skogen igen och skulle ta spåret. Jag tog beslutet att inte ta på honom sele och lina eftersom att han dels var så himla trött. Sen har det också gått så dåligt de senaste gångerna så även här fortsatte vi med dagens tema - Inga stora Krav. Vi gick helt enkelt i halsbandet och koppel vilket ledde till att jag kunde styra honon lite mer då jag kom närmare honom. Med tanke på att spåren var typ 10 meter långa (la två st) och han inte klarade dem särskilt bra vet jag inte vad jag ska tycka, haha... Ibland tog han ner nosen, hittade spåret och gick bra. Men sedan går han för fort fram , tappar bort sig och höjer näsan och bara går på känn. Lite kaos blev det i spåret eftersom jag inte tillpåter honom framåt när han inte har nosen i backen. Men de sista metrarna innan belöningen (tennisbollen) klarade han båda gångerna så det var skönt. Då fick han sin belöningen när han jobbade som bäst.

När spåren var avklarade skyndade vi därifrån och gick och badade i sjön (ja, pelle då!) Det tyckte han var roligt och busade en del i vattnet medan jag satt och bara njöt av solen och en glad Pelle. Sedan gick vi hem och då hade vi varit ute i dryga 2 timmar! En lyckad utflykt helt enkelt!



Kommentarer
Postat av: Linda

SNYGGT!!! :D

2012-06-09 @ 17:46:19
URL: http://lindajonssons.blogspot.com
Postat av: Anonym

2012-06-09 @ 18:05:15
URL: http://Www
Postat av: Anonym

Bra jobbat! :)

2012-06-09 @ 18:06:19
URL: http://hyff.blogg.se/
Postat av: Jenny & Kex

fint! :)



sv; tack så mycket! :)

2012-06-09 @ 21:43:30
URL: http://posiitiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0