Lång dag!

ojojoj, vilken dag! Idag har det varit fullt ös från tidig morgon till sen kväll. Vi gick upp relativt tidigt och tog en liten morgonpromenad med tillhörande lydnadsträning. Här borta bor inte mycket folk så Pelle fick springa lös hela promenaden vilket han tyckte var häärligt! Lydnaden gick ok, rutan är verkligen katastrofal nu, vet inte vad vi har gjort för att förtjäna det... Men det ska gå! Vi har en hel sommar på oss...
 
Nästa punkt på schemat var, tro det eller ej, en springtur. Vi åkte iväg och jag lyckades springa 2,5 km i rätt så bra tempo utan att dö på kuppen. Pelle hängde såklart med och han sprang på bra även han. Lite stolt är jag över oss!
 
Sedan hem igen och en liten sovtur som visst råkade bli ett par timmar. Men sedan var vi på fötterna igen och det blev ännu ett lydnadspass. Jag hade planerat om lite angående rutan men inte det heller fungerade särskilt bra. Mycket kan ha berott på att solen envisades med att skina väldigt mycket och just på oss hela tiden vilket resulterade i en väldigt varm pelle. Jag ville avsluta bra men kände att jag inte kunde tvinga honom att fortsätta så vi tog en liten runda mellan alla skuggplatser som fanns på parkeringen och Pelle fick också ligga en liten platsliggning innan vi var redo för träning igen. Nu fokuserade vi på fokus i fotposition, först bara stillastående men sedan ett litet litet steg, där det ofta brister. Här var Pelle mycket duktig och jobbade på bra trots att han var så trött. Så efter lite press så avslutade vi på ett riktigt bra sätt iallafall.
 
 
När vi kom hem igen skickade jag ut mamma och Ella på ängen för att lägga ett spår. Ella är numera en riktigt rutinerad spårläggare! Spåret blev rätt så långt, kanske 300 meter. 2 spporter + slutapporten(bollen) och 3 st vinklar. När det hade legatr i ca 2 timmar begav vi oss ut på ängen igen. Det är lite delade känslor kring hur det gick idag. Jag är väldigt nöjd med hur han spårar, själva spårarbetet. Det tycker jag är super, rätt så lugnt och sansat, näsan i marken o.s.v. Däremot arbetet utöver var inte på topp idag. Han missade lite på vinklarna (även fast det var väldigt bra om man jämför för hur det bar för några veckor sedan) och slarvade med apporterna. Men överlag tyckte jag att han var duktig. Och det är ändå spårarbetet som är det viktigaste, om han kan det är det lättare att finslipa resten. Filmkameran hängde med så det blev en lite film, blogg verkar dock inte vilja samarbeta så jag hoppas den kommer upp senare. Tills vidare kan ni se den här om ni vill. Lämna gärna en kommentar om vad ni tänker angående filmen :)
 
Men kvällen var inte slut här. Sedan gick jag och Pelle ut på ängen yyterligare en gång, denna gång med kameran i högsta hugg. Vi lyckades tajma in solnedgången precis och det avr bara så vackert med solen pch alla blommor. Härligt! Om man bortser från de miljontals knott som försökte äta upp oss...

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag tycker spåret ser jätte bra ut Ebba :)
Du gör ju helt rätt som kräver att apporterna ska in, dvs inte tillåter honom att gå över dom, utan att dom ska in i hand!
Han ser ut att tycka spårningen är väldigt rolig!

Vad härligt att spendera sommartid i Sunne, värmland är bara bäst alltså ;)

Svar: Tack så mycket! ja det känns som det ska vara rätt från början, även fast det blir lite mer arbete vid varje apport. För några veckor sedan var det verkligen katastrof men nu börjar vi verkligen ta igen det och det är så skönt! :)
Ja det är verkligen underbart! Speciellt lite utanför själva "city" där vi bor, hur mycket orörd skog och ängar som helst och en stor parkering som blir som vår egna privata träningsplan ;) Har du också kopplingar till Värmland (sunne)? :)
Ebba och Tilda

2012-06-29 @ 11:17:45
URL: http://lindajonssons.blogspot.com
Postat av: Linda

SV: Ja han rolig att träna, men fruktansvärt tung mentalt då han är så benhård.

Jag är uppväxt i Karlstad, så jag är en värmlänning ända ut i fingerspetsarna :) I Sunne har jag inte varit så jätte mycket, mest på Selma Spa och någonstans i skogen hos en kompis stuga :)
Men den värmländska naturen är totalt oslagbar!

Svar: Ja det kan jag tänka mig att det är ;) Värmland är bäst, helt enkelt!
Ebba och Tilda

2012-06-30 @ 09:57:39
URL: http://lindajonssons.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0