Ny aktivitet!

Pelle har alltid gillat att bära saker. Han bär alltid in tidningen på mornarna och lämnar den till mamma eller pappa som sitter och äter frukost. När familjemedlemmar kommer hem brukar han vara snabb på att hitta olika saker han kan bära, allt från skor till mössor och halsdukar. Han biter ite sönder dem utan bär dem väldigt försiktigt och springer runt och visar vad han har. Eftersom han inte skadar sakerna och för att han blir så himla glad av det har jag accepterat det beteendet. Den här filmen gjordes för knappt ett år sedan, så redan då gillade han det. Nu har han dock bättrat på sin teknik ytterligare.





Sen så kom jag att tänka på pudelns ursprungsuppgift. De avlades från början fram som apporterande vattenhundar i Frankrike. I USA annordnas jaktprov för pudlar. Jag vet väldigt få pudlar som apporterar här i Sverige. De finns säkert men väldigt få skulle jag tro. Varför låter man inte pudlar jobba med det dem ursprungligen är till för? Det gör man ju med de flesta hundar såsom vallhundar, retrievers och draghundar. Men inte pudlar för där verkar det som om skönhet går före det mesta. Synd tycker jag. En aning överdrivet men mycket sanning.

Om ni inte har förstått vad jag pratar om än så kommer jag och Pelle börja träna jaktapportering. Igår satt jag vid datorn och beställde hem 3 stycken dummies från Paw of sweden, ån så länge vet jag inte jättemycket men jag har fått hjälp av både  Tina och Linnea så detta ska nog gå bra tror jag. Det ska bli väldigt roligt och spännade i vilket fall! Jag tror att Pelle kommer gilla det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0