pulkadrag och fikamys

haha, maja!

Det här skulle komma upp i igår egentligen, men nu kommer det iallafall!
Vi kom iväg på pulkaåkning ändå till slut! Jag, Tilda, Pelle, Maja och Rufus, som Tilda passade. Från början så hade jag tänkt att vi skulle dra barnen eller deras pulkor uppför backen, men det var så mycket folk och vi är såpass oerfarna så vi struntade i det och tränade för oss själva bredvid backen. Dock fick vi den sämsta pulkan och då fick det gå som det gick, första gången drog Pelle och Maja tillsammans och vi fick hjälp av en god vän som erbjöd sig att sitta i pulkan, som är avsedd för en treåring...



Pelle tycker det är lite obehagligt när det blir massa tyngd bakom honom och han ska dra, men det brukar förssvinna efter ett tag. Hundarna drog bra i cirka 10 meter innan snöret till pulkan gick av, haha! Sen körde vi lite med hundarna var för sig men tröttnade ganska snabbt eftersom pulkan inte var på vår sida, vi får testa snart igen med en bättre en :)



Sedan tränade vi lite lydnad med hundarna. Jag gick iväg för att hämta en sak och när jag kom tillbaka och var ca 30 meter från hundarna så testade jag att göra en fjärrdirigering på Pelle. Han blir väldigt fokuserad på matte när hon försvinner. Jag testade bådfe sitt, ligg och stå och han förvånade mig för allting funkade faktiskt riktigt bra. Tilda hakade på och kunde belöna honom när han gjorde rätt. Roligt!

En annan rolig sak var att jag tränade lite linförighet. Trots att det var hundar både bakom och framför klarade han av att köra en ganska lång linförighet utan att tröttna. Två smulor i en smäll! Wihoo!

Jag påbörjade apporteringsträningen lite lätt och skickade ut honom efter en kamptrasa vi inte använt förut, han nappade direkt! Vi körde lite "hakan i marken" träning medan Tilda tränade Maja och det gick också bra. Pelle var helt enkelt underbar! :)



Dagen avslutades med en god fika medan hundarna vilade i bilen.


Kommentarer
Postat av: Dessi & Teddie :)

Härligt! :D

2012-01-29 @ 17:18:39
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/
Postat av: linnea

Sv: Det låter rätt i alla fall. :)



LÅter som en trevlig lite blandad träning :)

2012-01-29 @ 19:23:08
URL: http://tassarna.weebly.com
Postat av: P.S Hundar

Sv: ja , det är så mycket enklare när man har riktiga draggrejer, linor och sånt som inte trasslar sig.

Och såklart två dragidioter längst fram ;)

2012-01-30 @ 09:30:59
URL: http://pshundar.se
Postat av: Anna och Molly

Är maja en aussi??

för isånnafall tror jag att jag känner henne och såklart hennes ägare. Var inte de med på ett ungdomsläger på marma??

Jag tror att det är de, men är inte helt säker. Det ser ut som dem.

2012-02-08 @ 21:53:05
URL: http://duochjjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0