Pelle ska friseras!

Efter mycket om och men och trots support och hjälp från alla möjliga håll så har jag nu bestämt mig för att inte satsa på utställning för Pelle, inte nu i dagsläget iallafall. Det fungerade inte att föna honom med vanlig fön och om jag skulle köpa en ny skulle det kosta minst 2000 spänn. På det hade jag varit tvungen att lämna in honom för klippning ett antal gånger, och även om det var ett bra pris så blir det mycket på längden.


Jag har tänkt igenom detta både en och två gånger och har kommit fram till att jag idag varken har de pengar eller den tid och prioritering som krävs för att hålla en storpudel i utställningsfrisyr. Jag blir så trött på pälsen när det dag efter dag kommer upp nya tovor, hur nogrant man än har borstat dagen innan. Om man rakar ner honom kräver han i stort sett ingen pälsvård och vi kan fokusera på roligare saker istället utan att bry sig om han blir blöt ellr smutsar ner sig.

Sen är bara frågan hur jag ska klippa honom nu, är inte riktigt sugen på att raka ner hela honom eftersom det känns som en riktig sommarfrisyr, den får han ha om några månader. Förslag mottages gärna. Jag vill nog ha kvar pälsen på hans huvud och öron, gärna på svansen också. Kanske han får någon form av lammklippning? Jag har också fått ett förslag om att han ska ha en tuppkam, haha! Tycker ni han ska ha bollar på benen, typ benvärmare nu när det fortfarande är ganska kallt? alla ideermottages tacksamt! Pudelpäls är ju lite roligt, man kan göra vad man vill av den! ;)


Det här är inte Pelle, men en riktigt fin, nerklippt storpudel!


Nåt sånt här?

En till fråga! Tror ni han kommer frysa om man tar bort mycket av pälsen nu med tanke på att det ändå är snö ute. Eftersom han är van vid så mycket päls? eller måste jag vänta tills det typ blir plusgrader? Det hade avrit såå skönt att bli av med pälsvården typ nu.

Kommentarer
Postat av: Siri

Min storpudel har mycket päls på öronen,huvudet,svans och lite halv långt på benen för att dem inte ska se för "smala" ut. Sedan klipper vi övriga kroppen kort, ungefär som vita pudeln på bilden( dock inga bollar ). Men jag tycker inte han ska ha någon päls mellan huvudet och kroppen( kanske är det de som är tuppkam ? ) inte nödvändigtvis bollar på benen heller ( min personliga åsikt). Men det är kul att blanda och ha olika pälsfrisyrer.



Min hund fryser inte så mycket med ganska lite päls, men om det skulle vara så att Pelle fryser, kan man ju alltid köpa täcke. :)

2012-01-25 @ 16:44:58
Postat av: P.S Hundar

Roligt att du brukar titta! :)

Vi tycker att den vita pudeln hade snyggast klippning, funderar dock på "raggen" som blir klippt.. hur uppfattas den av andra hundar?

Rigdebacks te.x kan ju missuppfattas pga ridgen.

2012-01-25 @ 17:23:17
URL: http://pshundar.se
Postat av: Elin

Gillade den sista! :) Den har Romeo haft några ggr.

2012-01-25 @ 18:27:03
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Elin

Jajemen men hans tuppkam var lite värre :P

Checka in här

http://fluffmonster.blogg.se/2010/january/romeos-nya-frilla-d.html



Alltså om hur andra hundar reagerade på han, tänkte jag inget på. Men om andras hundar flyger på min hund så bör ju andra ägare kontrollera sina hundar bättre i såfall.

2012-01-25 @ 19:13:13
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Tycker att den vita var snyggt klippt, kanske inte "raggen" dock.

2012-01-25 @ 19:43:18
URL: http://www.sheltieliv.fotograf24.se
Postat av: linnea

Tyckte båda var fint klippta. Men nu till vintern kanske den vita passar bäst? Finast hade det nog varit utan raggen, fast lite häftig var den ändå. :)

Gillade att det var lite mer päls nere vid fossingarna, på huvudet och svansen. Annars gillar jag toiletteklippningen bäst även om de andra med bollar och sånt ändå är lite småfräcka.



Sv: Hahah proffs? Verkligen inte. Jag och Cocan tränar bara det för aktiveringsskull och för att hon älskar det. Så mina kunskaper om apportering är inte mycket att skryta med ;). Men kan berätta det lilla jag vet.



Det heter inte att man tävlar utan man startar på prov. Är inte så insatt och tycker det är lite klyddigt men vet i alla fall att det finns 3 olika former av jaktprov (för retrievers i alla fall, de andra kan jag inte). Workingtest som är inofficiellt där man går runt på olika stationer och där används endast dummies. Sen finns det två olika sorters officiella; A- och B-prov (man kan bli champion inom båda). På B-prov används inte nyskjutet utan är lite arrangerat. Tror även dummies är med i någon klass. Finns tre olika klasser; nybörjarklass (nkl), öppenklass (ökl) och elitklass (ekl). På A-provanvänds varmvilt, antar att man skjuter dem på plats så få hunden hämta direkt (är liksom lite mer på riktigt). Finns också tre klasser där. Vet dock inte hur många ettor man ska få för att få flytta upp.



Pudeln är ju en apporterande vattenhund i grunden men jag vet inte hur mycket som finns kvar av det. I nordamerika har jag hört att det finns jaktprov för pudlar motsvarande de för retrievers. Men tror inte det finns här. Är inte säker dock. På de officiella proven tror jag inte andra raser får starta men kanske på workingtesten, har faktiskt ingen aning. Men träna kan man ju alltid göra. Man behöver inte ens köra med dummies utan kan ta en leksak.



Lättaste är ju att ha hunden sittandes bredvid, kasta den en bit och skicka hunden med ”apport”. Men man kan också gå ut och gömma den och skicka med ett ”sök”, eller droppa, gå en bit rakt fram och sedan skicka hunden rakt bak med ett ”ut” eller vad man nu vill använda och så kan man träna i vatten. Sen kan man göra det svårare och använda flera, öka avstånd, träna i svårare terräng, hänga dummiesen i ett träd osv. Dirigering kan man också träna, i början genom att kasta två dummies en bra bit ifrån varandra och visa tydligt med hela armen vilken hunden ska hämta. Detta kan också försvåras så småningom med fler och fler dummies. Sen kan man lära in visselsignal. Flera korta brukar tex betyda hit och en lång stanna.



Tjosan vad långt det blev! Men kul är det i alla fall och hundarna får både använda kroppen och knoppen. ;)

2012-01-25 @ 20:13:34
URL: http://tassarna.weebly.com
Postat av: Ebba

Jag gillar ju de kort klippta! :))

2012-01-25 @ 20:22:32
URL: http://ebbamolly.se
Postat av: pshundar

huvudet spelar nog inte så stor roll! :)

2012-01-26 @ 07:13:14
URL: http://pshundar.se
Postat av: Maria Segedi

Snyggaste på min hund är absolut lite man kvar från mössan och ner till manken! Jag rakar antingen ben och hela kroppen eller så lämnar jag längre på benen som vid nästa klippning inte klipps alls så det sakta men säkert växer till sig medans bara kroppen klipps. Jag har MASSOR av bilder på min hund i olika frisyrer om du vill kika så maila mig: [email protected]

jag tror inte han fryser om du klipper ner honom med 4 skäret till 1 cm nu. Melvins päls är 1 cm nu och han går utan täcke om det inte blåser.

2012-01-26 @ 12:04:17
Postat av: Elin

aa, jag hade en liknade variant med Julius fast då flätade jag hela manen. Jag ville inte klippa av den helt. Du kanske kan se hur det liknar på denna bild http://fluffmonster.blogg.se/images/2011/225370_10150196215983540_700593539_6907147_3213716_n_149772810.jpg

2012-01-26 @ 17:51:50
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Sofia

Vad snygg den kortklippta var!

2012-01-28 @ 15:35:02
URL: http://milinova.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0