fluffpelle

Pelle har nu fått riktigt mycket päls. Jag har inte riktigt vetat om jag ska satsa på den och ställa ut honom nån gång eller om jag bara ska klippa av det när det blir lite varmare utomhus. Jag skulle tycka att det var väldigt roligt om jag kan ställa ut honom någon gång och se hur det går och hur han "ser ut". Många har sagt till mig att han ser bra ut och det har även gått bra för hans syskon så det skulle vara kul att testa på.



Om han hade varit en ras man inte behöver lägga så väldigt mycket extra tid på när man ska ställa ut så hade jag nog gjort det för länge sedan. Men nu blir det ju verkligen ett projekt om jag bestämmer mig för att satsa på det. Och det projektet kommer nog både vara väldigt roligt men också väldigt jobbigt och tidskrävande.

Jag pratade med några pudelmänniskor på MyDog och de trodde Pelle skulle kunna vara fullpälsad mot senvåren. Och frisyren jag tänker på är en Toilette-60 eller T-60.  Han kommer behöva lite mer päls på benen, samt i nacken. Det var några som hävdade att denna frsyren var jobbigare att sköta eftersom det är ganska mycket päls överallt. De menade att en traditionell lejonklippning var mer praktiskt eftersom stora delar av hunden var mer nedrakad. däremot är ju nackhåret där väldigt, väldigt långt. Jag börjar nog på en t-60 iallafall.



Jag fick kontakt med en uppfödare här i närheten som kunde hjälpa oss att klippa de första gångerna, jag vill helst lära mig att klippa själv eftersom det kostar en hel del att lämna in dem för att få det gjort. Denna tjejen tog dock inte alldeles för mycket betalt och det blev ännu billigare om pälsen var nybadad och ordentligt fönad innnan. Hon sa att hon kan klippa första gången för att få till rätt linjer, sen klipper vi varannan gång några gånger ungefär så trodde hon att jag nog skulle lära mg ganska snabbt.

Denna helgen ska jag allså, som sagt bada och föna Pelle. Om det funkar med fönen lär det även bli en utställningspudel av honom. Pelle är iallafall glad så länge han får uppmärksamhet!

Kommentarer
Postat av: P.S Hundar

Skulle vara skoj att se honom som en utställningspudel! :)

Han ser såå fin ut! (enligt oss(!), kan inget om pudlar direkt) :P

2012-01-19 @ 09:57:25
URL: http://pshundar.se
Postat av: Maria Segedi

Om du ska använda en människofön så rekommenderar jag att ha två som du växlar mellan för de blir lätt överhettade på en hel storpudel. Jag tror de har rätt att pälsen räcker till våren! vad snygg han kommer bli i T60! Spännande!

2012-01-19 @ 15:21:27
URL: http://theycallmemad.wordpress.com
Postat av: P.S Hundar

Svar:

Ja vi har ställt ut Qilaq och fått ett HP.

Kommer att ställa ut Qilaq igen, men även nästa hund kommer ev. att ställas ut mer.

Ställer inte ut någon annan eftersom att man inte ställer ut BC's, Rambo är för stor, Whisky också. Jossan är blandras ;)

2012-01-19 @ 17:12:47
URL: http://pshundar.se
Postat av: Jenny och Kex

åh, vad roligt att du tittat in hos oss! :D Fin hund du har! Jag var faktiskt lite inne på en pudel innan min lilla tjej. MEn när jag träffade Kex tog hon dom tankarna ifrån mig direkt ;)

Självklart får du vara med! Bara roligt om vi blir fler! :D

2012-01-19 @ 18:04:27
URL: http://posiitiv.blogg.se/
Postat av: Ebba

Jag ska också prova att ställa ut iår, känns jättespännande! Lycka till med allt, han är så fin din Pelle!

2012-01-20 @ 18:00:36
URL: http://ebbamolly.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0