Årssummering - Ebba och Pelle

Vi tänkte ge oss på en lite årssummering. Vi härmar Pshundar som också har gjort en och tar hjälp av våra gamla bloggar och bilder. Så låt oss börja från början...



Januari bröjade precis som alla andra januari, med MyDog. Jag var där alla fyra dagar och för första gången själv. Jag tog många bilder och hade det väldigt trevligt, trots att Pelle fick stanna hemma. Det är förresten sådär Pelle kommer se ut om jag någonsin kommer att ställa ut honom, vad tycker ni?

Under Januari kämpade Jag fortfarande med att försöka få Pelle att inte stressa upp sig till den grad att han började hoppa och bita på mig. Jag tror att det var under Januari jag började med klickern och han på riktigt lärde sig att det lönade sig att vara lugn.

Vi tog en del långa promenader och tränad ein lite småtricks, vi utnyttjade ängen som ligger i närheten och kastade mycket boll.

Det sista som hände under januari var att jag vann 1000 på en fototävling hos poshdogs. För det eställde jag flera schampon, tassalva, en krok och detta hurttahalsbandet i rundsytt läder. Detta halsbande thar jag använt mycket nu i vinter då det är väldigt konsamt mot hans långa päls.




Pelles päls hade vuxit ordentligt till Februari och jag hade aldrig jobbat med lång pudelpäls innan så jag visste nog inte hur man skulle göra riktigt. Jag borstade honom bara på utsidan av pälsen, alltså hårstråna närmast kroppen tovade sig väldigt lätt. Han blev ganska tovig och det var flera rundor både med tovutredare och sax. I år vet jag bättre och är noga med att borsta pälsen inifrån och ut.

Vi åkte på flera uflykter och tog långa promenader runt både sisjön och delsjön, vi träffade också många vänner med hund så Pelle fick leka mycket med olika hundar. Vi besökte också hundklubben för första gången och kollade hur det verkade. Pelle började också att lyfta på benet när han kissade.



Under Mars började vi lite mer allvarligare på lydnaden. Han kunde i stort sett alla momenten mer eller mindre bra. Vi gick regelbundet på träningar på hundskolan nere vid nya varvet och övade mycket på fokus och koncentration. Jag gjorde en aktiveringsleksak i slöjden men den var väldigt lätt för Pelle.

All vinterpäls rykte också och både Pelle och matte tyckte det var skönt. Pelle slapp all päls och de tovor som hade kommit. Matte kunde stoppa ner borstarna och kunde fokusera helt på andra aktiviteter med Pelle.




Under april fyllde Pelle ett år, detta firades såklart men tårta och presenter. Det var också kursintro på GHU, jag gick både viltspårkurs och tävlingslydnadkurs. Det var på lydnadskursen jag och Tilda först träffade varandra. Jag var också funktionär på Doggy professional agility cup samma dag och det var spännande och intressant. Man lärde känna nya människor och såg många fina hundar. Våren började komma på riktigt och vi tog långa promenader, Pelle fick också sin ettårsspruta.



Under Maj tränade vi väldigt mycket lydnad. Lydnadskursen var i full gång och inspirationen var på topp. Jag var mycket uppe vid klubben och fick mycket support och tips från Tina, som var då vår lydnadsinstruktör. Jag var också på viltspårkkursen en heldag och Pelle var väldigt duktig. Det är synd att vi inte har fortsatt men någon gång kommer vi nog ta upp det igen.



Under Juni månad sspenderade vi väldigt mycket tid med Tilda och Maja. Vi var anmälda till vår första lydnadstävling vilket såklart gjorde att vi tränade ännu mer. Efter att skolorna hade slutat hade vi fullt fokus på hundarna. En av de sista dagarna i skolan åkte vi på en utflykt med klassen till en ö i närheten. Pelle blev storfavorit och vi hittade en fin liten avlägsen strand där Pelle fick sringa omkring lös mellan alla som ville klappa honom.

Vi tävlade då för allra första gången, både för mig och Pelle. Under lydnadskursen hade vi lärt oss massor och kände att vi var redo att tävla. Det gick hyffsat bra för att vara första gången. Pelle gjorde en liten uppvisning under platsliggningen men övriga moment var han ganska bra på. Inga superpoäng och ett tredjepris om jag minns rätt.

Senare under månaden åkte Jag och Pelle iväg på ett hundläger arrangerat av Svenska Blå Stjärnan. De hade fixat de tbra men ganska snabbt kände jag att det inte var riktat mot mig och Pelle och den grad vi tränade i. Alla saker vi gjorde hade vi redan gjort och kunde så det blev ingen ny inpiration för oss. Det var yngre barn där med sina små hundar som ville göra något roligt med dem. Jag åkte hem efter två dagar och är nöjd med det beslutet.



Under Juli var vi på våra sommarställen. Pelle hade det super, många långa skogspromenader. Gick in och ut ur huset som han ville och sprang omkring löst på vår ö. Han stortrivdes helt enkelt. Vi åkte på båtutflykter och bilutflyker och fortsatte träna lydnad. Senare delen av sommaren började vi även med agility och ha nlärde sig 10 pinnar i slalomet.

Jag och Pelle åkte till ransäter hundutställning i slutet av juli och kollad epå massa fina hunder. Pelle skötte sig exemplariskt och var lugn och stilla trots massa andra hundar och otrolig hetta.



Under Augusti fick jag resultatet från Pelles höftledsröntgen och han har HD grad A, härligt! Slutet av sommaren och jag och Pelle var ute och sprang en hel del, jag bakade massvis med bröd och även annan mat.

Sedan började jag i en ny skola vilken jag är väldigt nöjd med. Vi och Tilda och Maja tävlade även två gånger under Augusti, för oss gick det bra men eftersom jag skippade platsliggningarna så blev det inga förstapris. Det fick däremot Tilda och Maja både gångerna, Woo!



September var en riktigt fin månad. Jag fyllde år och fick börja övningsköra. Med Pelle så gick det riktigt bra! Vi var på en inofficiell utställning där Pelle fick både HP och BIR samt mycket fin kritik. Vi var på två stycken lydnadstävlingar där Pelle klarade platsen båda gånger och vi kammade hem två stycken förstapris. Den första av de tvälingarna på på GMBK och där lyckade vi få förstapris och få en förstaplacering! Det var en härlig känsla att man var en av de man tidigare bara drömt om att få vara. 

Vi fick också följa med Tilda och hennes familj ut och spåra flera gånger och Pelle gillar verkligen att få använde sin nos. Han blir duktigare och duktigare för varje gång man släpper honom på ett spår! Vi började också på agilitykurs på GHU.



Under oktober var det massa saker som hände. Jag och Tilda åkte till skövde och gick Ledarskapsutbildning. Det var mycket roligt och intressant. Vi åkte också upp till Alingsås med hundarna och kollade på "ljus i alingsås" vilket var väldigt fint och mysigt.

Pelle började bli långhårig igen och jag funderade på om jag skulle anmäla honom till MyDog eller inte. Till slut bestämde jag mig för att jag inte ville lägga ner den tid och de pengarna som skulle krävas.

Vi var också på MH under slutet av oktober och både Pelle och Maja klarade det galant. Båda fick etta på skott och inga andra rädslor visades. Tilda och Maja debuterade även i appelklass och jag var med och hejade på.

 

November började med höstlov och därmed mycket tid för hundarna. Vi åkte på flera utflykter tillsammans och slappade en hel del också. Vi bestämde oss för att byta till en gemensam blogg eftersom vi i stort sett gör allt hundigt tillsammans. Vi åkte också på ett klubbmästerskap i bruks på GMBK där vi tävlade. Det gick ganska bra och det var roligt med en tävling man inte behövde ta jätteseriöst. Vi tävlade också seriöst men det gick inte särskilt bra, Pelle klarade inte platsliggningarna men annars var han bättre än aldrig förr.




I början av december var det väldigt mycket i skolan och därför fick Pelle inte särskilt mycket tid. Men när skolan var slut och det var jullov hade vi plötsligt massa tid. Vi hade många familjeträffar och julfiranden och Pelle var med både på hemmaplan och när vi var bortbjudna och han skötte sig utmärkt. Jag och Tilda började öva lite på rallylydnaden som vi ska tävla i om en vecka på Mydog.

Pelle har fått lång päls igen och med det följer en ökad pälsvård. Vi tävlade också lydnad i början av månaden och vi var två poäng från vårt eftertraktade LP.  Vi bestämde oss för att ta en paus, lägga stor vikt på rolig träning, ett säkert platsliggande och ett stabilt fritt följ. 


Rent generellt tycker jag att 2011 har varit ett väldigt, väldigt bra år! Jag och Pelle har utvecklats OTROLIGT mycket tillsammans och har kommit så långt som jag bara drömde om innan. Vi träffade Tilda och Maja och tillsammans med, och tack vare dem har vi gått långt. Om någon hade sagt till mig förra året på MyDog att nästa år kommer jag att tävla där och stå i en monter. Aldrig att jag hade trott den personen! Det är himla kul att ha fått lära känna masa nya hundmänniskor och kommit in i hundsporten. 2011 är det hittils bästa året i mitt liv!

Nu hoppas vi på ett lika bra år till!

Kommentarer
Postat av: P.S Hundar

Roligt att se och läsa er årssummering! :)

Länken funkar dock inte hah :P

2012-01-02 @ 17:00:16
URL: http://pshundar.se
Postat av: Elin

Vilken häftigt årssammanfattning! :)



ja men det tycker jag självklart att du ska göra, vad har ni att förlora=????

2012-01-02 @ 18:29:37
URL: http://fluffmonster.blogg.se/
Postat av: Lisa

Härligt att ni haft ett så bra år :)



Sv: Det är underbart när hundarna slipper all den onödiga stress den tiden på året innebär. Håller tummarna för att Sverige tar efter Norge gällande raketer och smällare.

2012-01-03 @ 18:28:58
URL: http://lathundarna.blogg.se/
Postat av: Maggan&Özet

Duktiga ni är - kul att läsa om er utveckling ! Lycka till framöver - vi lär säkert ses på nån tävling eller nåt!

2012-01-16 @ 23:10:53
URL: http://www.fulltoz.blogspot.com/
Postat av: Elin

Hua, tidskrävande är det allt. Därför är bara min lilla plutt i uställningsfrilla just nu

2012-01-24 @ 16:29:39
URL: http://fluffmonster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0