Lydnadsprojektet - Fritt följ

Egentligen ska ju jag köra på linförighet men det blir så mycket krångligare att belöna eftersom man måste ha koll på  hur man håller kopplet o.s.v. Det behövs ju också övas lite så det inte blir helt nytt på tävling men det är ju ändå position, glädje, uthållighet och fokus som är huvudpunkterna. Därför blev det ett fritt följ igår när vi filmade eftersom han redan var lös.

Det tog lång tid att få till den här filmen. Igår träffade vi Tilda och Maja för snabbträning och filmning av varandra på ängen. Jag skulle vara hemma senare på eftermiddagen och städa och hjälpa till på en middagsbjudning så vi hade inte särskilt mycket tid på oss. Först släppte vi hundarna lite eftersom de var så himla speedade, kanske dumt gjort när vi skulle träna efteråt..? 

Hur som helst så skulle jag och Pelle börja träna medan Tilda filmade, jag la in tennisbollen i fickan men Pelle ville ha den NUNUNU. Som den studsboll han är fick jag en stor Pelle rakt upp i näsan vilket resulterade i ett kraftigt näsblod. Suck. Hade inget papper heller så fick först försöka stoppa det med snö. Men på grund av vädret (som jag inte klagar på!) fanns det inte särskilt mycket  sådant kvar, inte heller gräs som inte var för lerigt fanns det så mycket av. Stackars mig, blodet rann nerför fingrarna och hade inga planer på att stanna av. Till slut hittade Tilda ett historiapapper i sin väska som hon kunde offra, tack för det!



På Grund av den här lilla accidenten fick vi ännu mindre tid på oss men vi kände ändå att vi ville filma. Träningen blev därför inte den bästa, egentligen borde vi kanske ha avstått från träningen men vi körde på ändå. Jag var stressad och förvirrad. Pelle påverkades såklart av mig och brukar vara mer på och alert. Jaja, vi fick till en film iallafall ...

Det jag tänker på när jag ser filmen är att Pelle överlag har en ganska fin position, sen att jag lyckas belöna honom massa gånger för de dåliga positionerna skyller jag på min näsa.. Han följer med hyffsat bra och är med i svängar med mera, men jag vill ha en lite mer studsig och engagerad hund, som verkligen älskar det här. Sådan är han ibland men det är svårt att motivera honom genom ett så pass långt moment.



Jag har tränat med att gå och samtidigt mata honom med godis, det har dragit upp motivationen rejält. Jag har också börjat leka mer i samband med det fria följet och det har också gett resultat. 

Kommentarer
Postat av: Maria Segedi

Jsg blev iallafall störtimponerad! Jättesnyggt i mina amatörögon och Melvin skulle ALDRIG vara sådär uppmärksam i balans mellan lugn och framåt liksom!

2012-02-22 @ 11:23:32
URL: http://theycallmemad.wordpress.com
Postat av: linnea

Jag tycker han har fin attityd. Men förstår att du vill ha upp honom lite mer. Coco har lite samma attityd, hon tycker det är kul och så men jag hade gärna velat ha lite mer glöd och jävlar annamma. :)



En sak jag framförallt tänkte på är att du alltid belönar med den högra handen, vilket jag tror är en stor bov till att han ibland hamnar snett i halterna. Jag belönade mycket med den högra handen innan vilket gjorde att Coco gick ut med gumpen, hade för stor fokus på handen och satte sig snett och lite för långt fram. Men annars tycker jag faktiskt han håller positionen bra :)

2012-02-22 @ 12:17:29
URL: http://tassarna.weebly.com
Postat av: P.S Hundar

Sv: Vi kommer att åka och hälsa på valparna när dom är ca 4-5 veckor och sen kommer vi, om allt går som det ska, nog hämta henne till påsken! :)

2012-02-22 @ 16:43:54
URL: http://pshundar.se
Postat av: Ebba

Skitsnyggt! Tänkte på samma sak som Linnea, brukar själv göra det med höger hand och märka av samma resultat ;)

2012-02-22 @ 20:42:54
URL: http://ebbamolly.se
Postat av: Jenny & Kex

Fint ju!! :D Tänkte lite på det som dom andra tjejerna skrivit redan att du belönar väldigt mycket med höger. Kanska kan du växla och belöna med vänster i halterna? En sak till som jag tänkte på var att din vänstra arm är rätt så stel när du går. Det ger minuspoäng ute på tävlingsbanorna ;)

Om du vill ha honom mer "gå på tårna" så kanske du, som du skrev, ska belöna lite mer med leksak ett tag. Godis är ju egentligen dämpande. Kanske också backa tillbaka lite och inte gå så långt innan leksaken kommer, växla lite sådär. :)

Sen en liten sak till, haha, känner mig döjobbig, förlåt, med kopplet. Känner en person som tänkte som dig, att det är ju bara att sätta på kopplet igen sen men hans hund blev helt annorlunda med koppel på. Hon blev rätt så låg och dempad av kopplet vilket hon inte är i vanliga fall alls. Bara så att du har det i tanke ;)

Men jag tycker att han har en fin attityd och bra position genom hela filmen! :D

2012-02-23 @ 11:04:39
URL: http://posiitiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0