Det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder!

Vi stoppas inte av dålig väder inte! Det regnade som bara sjutton i måndags men det stoppar inte oss från att gå ut och träna.

Jag och Ebba hade bestämt att vi skulle skynda oss hem och sen skulle Ebba komma till mig så skulle vi gå ut och lägga spår. Men när jag satt där i skolbänken och tittade ut samtidigt som jag fick ett sms från Ebba var det stod "Det snöööar"
och klar gjorde det det! det kan ju inte snöa nu tänkte jag det ska ju vara vår!

Men när jag var hemma och Ebba kom så sa vi " det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder" ;) ja och så är det ju, eller ?

Vi packade väskan med snittslar, apporter, lina, sele och godis. Nu ska det läggas spår!

Det blev två spår var för både Pelle och Maja. Första spåret var ca 200 m långt med tre apporter plus en leksak i slutet. Det var Majas spår. Pelles spår var också ca 200 meter, vi testade att lägga en apport i mitten av spåret istället för en leksak, sen läg det en leksak i slutet också. När vi lagt spåret gick vi tillbaks hem till mig, och väntade lite. Efter att spåret legat i 50 min gick vi tillbaks och satte på Maja på spåret. Starten var jätte fin, hennes näsa var lågt och hon letade mycket nära marken. Det som vi behöver öva mer på är apporterna, dom är inte alltid så roliga... Men det ska det bli ändring på. Men hon är ändå duktig, hon hittar dom men det är mycket roligare att fortsätta spåra.

Efter Maja fick Pelle gå sitt spår, Ebba var lite orolig eftersom det dels hade regnat och dels hade gått mer än dubbelt så lång tid som hans senaste spår låg innan han fick spåra det. Sen så var det ju apporten också. Men vi körde på, Pelle var väldigt duktig! Full fart fram ända till apporten, vilken han plockade upp och gav till Ebba, superPelle! Efter den apporten blev de tlite rörigt och han virrade bort sig lite, men efter ett tag hittade han rätt och så var det full fart till leksaken igen som han kampade lite med.

Andra spåret för Maja var ca 100m lång och låg i ca 15 min, tre apporter plus en leksak i slutet, som lite dragningskraft ;) fast det behövs inte egentligen för hon jobbar på så bra och är så snabb i alla fall, det är mer att jag får hålla in henne. Hon var jätte duktig och och spårade bra. Men apporterna var fortfarande inte så roligare, men lite roligare var dom allt ;) Så Läxan för Mig och Maja blir från denna spår tur är att få apporterna roligare.  Jag tänkte nästa att köra med ligg markering så hon får fortsätta spåra så fort som möjligt eftersom hon tycker det är roligare :)

Pelles andra spår var också ca 100 meter med en vinkel, en apport och en leksak. Efter ca 10 minuter fick han gå spåret och oj vilken fart han hade! Jag (Ebba) borde ha bomsa thonom lite mer men han inte riktigt med de först metrarna. Det gjorde att han kom fram väldigt fort och missade apporten och kom rakt på vinkeln, jag höll in honom och efter lite cirkulerande så hittade han den ch kom med den till mig. Efter det spårade han fint i vinklen och bra fram till leksaken, dock fick jag bromsa honom lite.




Kommentarer
Postat av: P.S Hundar

Jos håller inte riktigt med där om inga dåliga väder ;) Jossan hatar regn och slask! haha :P

2012-03-02 @ 17:56:38
URL: http://pshundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0