Underbart träningspass!

vilket träningpass det blev på morgonen. underbart! Vi gick ner till fotbollsplan och jag började med att gå ett kort spår på planen. Medan det fick ligga till sig körde vi lydnad. Först på tur stod rutan. Första skickat hade jag target+godis för att påminnna honom om vad det är han ska göra. Alla de följande skicken kunde jag plocka bort targeten helt. Han sprang in i rutan varje gång, woo! Vi varvade rutan med de andra momenten vi tränade och när vi kom tillbaka till rutan har han en tendens att söka sig mot högra framkonen men om jag påminnner honom med targeten första gången så kommer han ihåg själv vad han ska göra. Duktigaste killen! Snart kan vi nog plocka bort den helt.
 
Vi körde också två apporteringar, vilka vi har haft mycket problem med innan. Men idag var det inga som helst problem om man inte ska vara superpetig vilket jag inte tänker vara idag. Bra fart ut, bra gripande, bra fart in och bra stadga i hållandet. Nöjd och glad.
 
Sedan körde vi det enligt mig tråkigaste momentet (fram tills nu iallfall) Fritt följ och körde ett av våra längsta pass hittils. (det var inte särskilt långt men mycket längre än vad vi brukar köra). Han gick himla bra och inte mycket kontakssläpp alls. Ibland segar han efter lite och det får vi jobba på men överlag super! 
 
Jag kände att han var lite trött så han fick en 5 minuters platsliggning där jag stod 50 meter bort. Han låg lugnt och stilla så inga probnlem där. Det var dock ett tag sedan vi körde med andra hundar så det måste vi göra så fort vi får chansen.
 
Det sista vi gjorde var fjärrdirigering. Han rör sig inte framåt eller bakåt det minsta vilket är väldigt positivt. Däremot har han börjat med väldigt långsamma läggandet. Sättandet nästan flyger han upp på men läggandet fick vi jobba lite med.

Spåret vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. I början förstod han inte riktigt vad han skulle göra och vimsade mest runt. Sedan fick han upp det och höll det i kanske 50 meter, 50 väldigt bra emter som inkluderade den lilla, mjuka vinklen. Sedan tappade han bort sig och då såg han bollen så det blev inte särskilt mycket spårande sista biten. Men detta var ju helt nytt för honom och det ska vi absolut köra mer på. Han måste ju anstränga sig mer om han ska hitta spåret på så kort gräs.

På vägen hem tränade vi bland annat att han skulle gå fot när jag gick upp och ner för en trappa. Han fick tänka mycket och han kämpade för att klara det, vilket han också gjorde! Vi tränade också på att han skulle sitta i fotposition när det gick hundar och t.o.m. en katt förbi. Trots att han är superintresserad av katter och man knappt kan få kontakt med honom när han ser en ute på vanliga promenader så förstod han att han inte skulle släppa kontakten när han väl satt i fotposition emd kontakt. När jag däremot sa varsågod och berömde honom sökte han sig dierkt mot katten. Duktiga duktiga killen! :) :)

Kommentarer
Postat av: Anna

Kul att träningen gick så bra :) man blir värkligen otroligt glad när det funkar så fint!
Kram

2012-08-26 @ 14:44:56
URL: http://Letfors.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0