Inspirerande träning!

Idag mötte vi Linda och Charlie för lite lydnadsträning. Vi höll till på ruddalens planer och jobbade med en hund i taget vilket var väldigt bra då vi kunde hjälpa varandra och diskutera ideer och olika träningssätt. Pelle fick köra igenom lite Fritt Följ, rutan, apportering och budföring och han skötte sig fantasstisktiskt hela passet.
 
I det fria följet går han otroligt snyggt när han är på humör. Men ibland flyter blicken iväg och han blir lätt lite ofokuserad. Vi jobbade mycket på detta och jag fick massa bra tips från Linda. Framöver ska jag tänka mycket på att vara tydlig mot Pelle och visa vilka beteenden jag tycker om och ska belöna och vilka beteenden som jag inte accepterar, till exempel att han tittar bort i det fria följet. Att vara tydlig i samband med att ställa krav tror jag både jag och Pelle komme rmå bra av. När vi körde FF igen så var det knappt ett enda blicksläpp, varken när vi gick och svängde eller när Linda gick runt oss och agerade störning.
 
Sedan fick Pelle köra sin första ruta med band runt. Och jag kan inte vara annat än supernöjd! 2 gånger med target+godis, 2 gånger med bara target och sen 2 gånger utan något alls. Alla gånger sprang han rakt in i rutan och stannade där. Vi kanske får någon ordning på den där rutan ändå! :)
 
Apporten och Budföringen gick också toppenbra. Till på köpet blev det en del nyttig passivitetsträning när vi tränade med Charlie. Även detta skötte Pelle bra fast han började med nåt konstigt skällande. Så brukar han inte göra annars och jag hoppas det var ett engångsbeteende...
 
Det var häftigt att kolla på Linda och Charlie när de tränade, de är riktigt duktiga och jobbar verkligen som ett team. Bland annat är deras fria följ såå snyggt och man blir riktigt inspirerad. Nu tusan ska vi träna på massor (och kanske anmäla till tävling)! :)
 
Summerat blev det ett riktigt härligt träningspass med mycket ny inspiration, och jag hoppas det inte dröjer för långe innan det upprepas. Vi båda hade kamerorna med oss så det blev bilder på båda hundarna :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Härligt att träningen gick bra och Linda är super som träningskompis/coach!

2012-08-23 @ 18:18:08
URL: http://www.kennelblagul.blogspot.se
Postat av: Linda

Helt klart toppen träning!
Hoppas du får nytta av det vi pratade om :) Man såg ju resultat snabbt iallafall!!

Vi kör på samma på torsdag!
Och tack för de fina orden om oss, det värmer!
Kram

2012-08-23 @ 22:38:59
URL: http://lindajonssons.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0