Träningstävling i 2an!

Ojoj, det är verkligen full fart här så det är svårt att hinna med bloggen också. I fredags var jag och Pelle och tävlingstränade på GMBK, det var en uppföljning till lydnadshelgen för några veckor sedan. Jag körde klass två och det avr första gången jag och Pelle kedjade mer än ett moment efter varandra bland tvåans moment. Men det gick bra! Det var en väldigt bra arrangerad "tävling" och vi hade både skrivare och doamre, så vi fick riktia poäng. När vi kom fram till klubben så samlades vi för lottning, vi fick numer 1 så efter att klass 1 var klara var det bara för oss att gå ut på plan och köra vårt bästa.
Det fria följet kändes jättebra, pch vad skönt det var attt gå utan att behöva hålla ordning på ett koppel också, haha! Pelle var med mig, tappade lite kontakt och satte sig lite snett men han hade en bra attityd genom hela och det är jag väldigt nöjd med. Och jag tycker det känns bättre att han en hund som går för långt fram av glädje och förväntan än en hund som går och sackar efter för att den tycker det är tråkigt.

Man säger att det krävs 1000 skick till rutan för att hunden ska kunna momentet. Jag och Pelle had ekanske gjort 20-30 stycken. Så jag förväntade mig inte riktigt att han skulle fixa det på tävlingen. Första skicket sprang han ut men hittade ingen ruta, sen så fick vi ett nytt försök och då klarade han det, egentligen borde vi ju fått en nolla men eftersom jag fick en andra chans blev maxpoäng 5 istället. Så det är jag supernöjd med!
Pelle tycker apporten är väldigt rolig så han sprang ut bra och tog apporten (med de obligatoriska pelle-skutten såklart) och sedan sprang han tillbaka till mig emed en rund lov bakom mig, haha! Sedan kom han på att han skulle lämna tillbaka den också så då skyndade han sig in i position igen, haha! Charmig var han iallafall!
Läggandet, inkallningen och hoppet är inte så mycket att skriva om, det kändes bra och såg bra ut.
Lite surt var det dock i slutet, på fjärren, vårat favoritmoment. Pelle brukar vara jätteduktig på detta men idag låg han bara ner, trots mina försök att få honom att sätta sig, suck suck... Vi får börja träna deta i slutet av våra träningspass nä rhan är lite tröttare. För jag tror att han helt enkelt var väldigt trött här och inte riktigt orkade fokusera sig på uppgiften. Tråkigt efersom detta annars ser jättesnyggt ut. När vi tränade eferåt var det inge problem.
Sist på schemat var platsen. Jag tror egentligen inte det är bra för Pelle att köra platsen sist för då är han mentalt trött. Det kan leda till att han inte orkar fokusera på att han ska ligga lugnt och stilla och istället oroa sig för vart jag tog vägen och vad all aandra hundar gör. Men idag klarade han det bra, lite oroligare än sist men han låg iallafall. Hunden bredvid honom reste sig och gick några steg så lite störning blev det också. jag 30 meter bort i 3 minuter - en 10 helt enkelt!
Totalt blev då detta 149,5 poäng och jag kan inte vara annat än supernöjd. Eftersom vi inte har tränat mer än varje moment för sig till att gå ut och genomföra en totalt tävlingsmässig träning utan något godis eller leksak eller så. Pelle hängde ihop genom hela tävlingen, förutom platsen där han var lite för trött. Men han var verkligen med mig och brydde sig inte om vad som hände runt planen, underbart! Snart blir det riktig debut i tvåan, woo!
(Bilderna är inte från tävlingen utan från träning på hemmaplan i förrgår)

Kommentarer
Postat av: Malin

Lycka till i framtida tävlingar, det låter som om ni är redo för klass 2! :D

2012-04-30 @ 14:33:38
URL: http://SuperMagic.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0