Träning, Träning, Träning!

I tisdags var vi på lydnadskurs. Maja har slutat löpa nu men enligt Pelle luktade hon väldigt spännande ändå så han kunde inte koncentrera sig över huvud taget inne på planen. Han pep och gnällde och hade ingen kontakt med mig alls. Jag ville inte börja bråka med honom och bli irriterad så efter en liten stunds försök inne på plan satte jag honom i buren. Där fick han snällt ligga hela kurstillfället och skylla sig själv, haha! Jag gick med Tilda och Maja runt de olika stationerna och lyssnade på alla tips och assisterade så gott det gick. Såklart var det tråkigt att inte kunna träna med sin egen hund men i den situationen var det lika bra att han fick ligga och vila istället. Både för min och för hans skull.

Efter att kursen var slut gick vi ut på fältet bredvid planerna och la ett varsitt spår åt hundarna. Pelles spår var runt 150 meter med 2 vinklar och 3 apporter. Majas spår var längre, runt 600 meter, massa massa vinklar (kommer inte ihåg hur många, men jag blev snurrig när jag gick det så det var en del, haha) och 6 apporter.
När vi var klara fick Pelle börja och jag trodde ändå att det skulle kunna gå bra, men aj så fel jag hade. Han var virrig och kunde inte bestämma sig vart han skulle vara, for fram och tilbaka över spåret och hittade inte en enda pnne av sig själv. Ängen där vi la spåren var lite mer en sump/lermark än en äng så det kanske hade en bidragande faktor till varför det blev sm det blev, eller så hade vi bara en dålig dag!
När det var dags för Maja att gå sitt spår hade det blivit riktigt mörkt och jag som stod vid sidan och skulle se på såg inget mer än bara en mörk äng. Det enda tecknet jag fick på att Maja och Tilda faktiskt var kvar därute var det glada berömmet varje gång Maja hittade apporterna, för det gjorde hon, alla 6! Duktiga Maja!
Igår var det onsdag vilket betyder öppenträning på klubben och vi var såklart där! Vi började med att ha ute Pelle under skotten och sedan fick han även öra platsliggningen. Jag stod ca 10 meter bort. och tiden bara gick och gick och... gick.. Han låg bra, stilla och framförallt lugnt under hela platsen. Efteråt tittade jag på klockan och vi hade legat i 6-7 minuter, oj vad långt det kändes som. Är himla stolt över Pelle som klarade det! För några veckor sedan hade han legat och jagat upp sig mer och mer men nu låg han lugnt och stilla, han är lite mer van vid siuationen och vet att jag kommer tillbaka om en stund.
Efter platsen bytte vi plats på Pelle och Maja så hon också fick lite träning, sen bytte vi igen och sedan kunde Pelle träna samtidigt som Maja, skönt! Han var lite seg i början men efter ett tag släppte det lite och det blev lite mer fart i honom. Vi tränade på rutan, fjärren och linförighet. Prio ett just nu känns verkligen som att det är uthålligheten! han blir så trött så snabbt, det måste vi jobba med! I slutet testade vi på slalomet och trots att det kanske var ett halvår sedan sist så klarade han alla 12 pinnarna lika snabbt som riktiga agility-border-collies!
Innan vi åkt ehem fick hundarna leka av sig i skogen och oj vad de sprang. De har inte fått leka tillsammans på över 3 veckor på grund av Majas löp så det tyckte de var riktigt roligt!

Kommentarer
Postat av: linnea

Jobbigt att ha en hane som är löpfixerad, men samtidigt lika jobbigt med en löppåverkad tik så det är nog skitsamma. ;) Var säkert bra att ni skippade träningen i alla fall. Och kul att ni gjort så stora frasteg på platsen! :)

2012-04-26 @ 22:29:17
URL: http://tassarna.weebly.com
Postat av: Lisa

Sv: Haha, jag tänkte mest på om det kunde öka poängen med hakan i backen :P Ja, det var skitkul att polletten trillade ner igår, tack för tipset! :)

2012-04-27 @ 08:54:20
URL: http://lathundarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0