Inför appellstart!

Nästa tävling för mig och Pelle kommer förmodligen att bli en appelltävling. Vi satsar ju mest på lydnad och brukset så nu när vi har fått vårt LP tänker jag att vi kan bli uppflyttade från appel innan vi kör tvåan. Jag tittade runt lite på SBKtävling och hittade en appeltävling på orust den 5e maj. Problemet är att anmälningstide ngår ut på fredag och det är inga anmälda... Men jag tror jag anmäler mig ändå så får vi se vad som händer. Jag skrev en liten sammanfattning av vilka moment det är i appellen och vad vi kan och behöver träna mer på.



Spår - Nu var det ett tag sedan vi spårade men senast så var han välddigt duktig. Jag behöver jobba med att få honom att tagga ner lite och jobba med näsan längre ner i spåret samt att han ska älska apporterna och plocka upp och ge dem till mig. Vinklar och sådant klarade han fint så egentligen tror jag bara att om vi spårar regelbundet så kommer det gå ganska bra.

Budföring - Detta momentet är jobbigt, Pelle stessar upp sig så jäkla mycket. Iallafall när det är jag och Tilda som tränar eller någon annan som Pelle känner. Han tappar kontrollen och kan inte riktigt tänka. Här måste jag jobba sakta men säkert, jag ska belöna honom väldigt lugnt, att springa räcker gott och väl till honom. Men detta momentet är helt klart det jag är mest orolig för.

Platsliggning - Är inte säker på att han skulle klara det i dagsläget. Han fixade ju etans men jag är osäker om han hade gjort det om det var en minut längre och jag hade stått ytterligare 20 meter bort. Men vi ska träna detta massor, vi kommer lägga en plats så ofta vi får tillfälle så att Pelle vänjer sig vid situationen.

Linförighet - Detta momentet kan vi, sne går det ju såklart alltid att förbättra men i dagsläget har vi en bra linförighet.

Framförgående - Detta har vi knapt tränat någonting på. Tränade lite förut men antagligen har han glömt det.. Men det ska bli roligt att träan nya saker så det ser vi fram emot. Tror absolut vi fixar det till Maj.

Läggande under gång - Vi fick ju en tia på det i måndags så det kan vi, skulle önska ett lite snabbare läggande men detta momentet fixar vi.

Inkallning - Detta går också bra

Apport - Borde inte vara några problem, han skulle kunna ta något extra varv med den, tugga eller ha ett slarvigt grippande när han kommer i fart men egentligen tror jag inte det. Hur som helst tycker han att det är himla roligt och det är det som är viktigast!

Hopp - Borde inte vara något problem här heller, det kan vi!


Kommentarer
Postat av: P.S Hundar

De här är något som kommer att passa Zuki ;)

2012-04-12 @ 08:22:36
URL: http://pshundar.se
Postat av: Jenny & Kex

nä, jag fick ansöka om titeln tror jag..... ;)

Lycka till i appellen!! :D

2012-04-12 @ 09:57:33
URL: http://posiitiv.blogg.se/
Postat av: linnea

Kul att ni vågra prova på så mkt! Verkar skitkul ju. :)

2012-04-13 @ 22:57:48
URL: http://tassarna.weebly.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0