LP1

I morse gick vi upp tidigt för att åka iväg till vårgårdas schäferhundklubb och deras lydnadstävling. Det var bara jag och Pelle som tävlade för Maja har börjat löpa, men Tilda var med och hejjade på oss iallafall! Det var en ganska liten tävling, 4 stycken anmälda i ettan och 4 i tvåan. Vid lottningen blev jag nummer 4 vilket jag var  väldigt nöjd med. På platsliggningen fick vi vara längst ut och Pelle behövde bara ha en hund bredvid sig. Vi gick ut på plan och la ner hundarna. Pelle läg kvar under hela momentet och vi fick en tia, underbart! Han haded lagt sig lite snett inåt och hunden bradvid hade lagt sig snett åt andra hållet så de låg nästan mot varandra. Ett tag låg de och stirrade ut varandra och Pelle var verkligen sugen på att hälsa på den, men efter ett tag släppte han kontaken och jag kunde andas ut igen. En 10a.

När jag tränar platsliggning med Pelle brukar jag belöna honom ganska mycket efteråt, detta leder ju till att han har höga förväntningar efter en plats. Han stojjade därför upp sig lite väl mycket och än en gång var jag tacksam över att vi var sist. När domaren kom var han relativt lugn och han reste sig bara en gång när domaren skulle hälsa på mig. Sedan satte han sig igen och själva tandvisningen var inga som helst problem. en 9a blev det.

Sedan fick vi vänta en stund då klass 2 gjorde platsliggning och sen de ekipage somm var innan mig. Pelle fick sitta i bilen ett tag medan jag var inne och värmde mig (nämnde jag att det snöade konstant?) men jag tog ut honom i bra tid så körde vi lite kontakt och positionsövningar innan vi fic kgå ut på planen igen. När jag satt och väntade på min tur så verkligen längtade jag ut på plan. Det var alldeles för länge sedan vi tävlade sist!

Linförigheten är jag nöjd med. Det är helt klart det bästa han har gjort under våra tävlingar men han kan bättre. Men jag ska inte klaga, han hängde med bra i svängar, halter oc h tempförändringar och jag sa bara kommandot fot när vi började gå första gången. Bara en gång alltså och det klarade han bra. En 8a fick  vi på den med kommentaren "växlar position, mer tempo önskas"

Läggande under gång
var inga som helst problem. En 10a!

Inkallningen är jag också väldigt nöjd med. Han kom i full fart och ha ninte riktigt bromsa in utan kom bakom mig en bit innan han vände upp och satte sig bredvid. Men han hoppade inte upp på mig så jag är nöjd med våran 9a. Kmmentaren var "avslut"

Ställande under gång, inga problem här heller. En 10a!

Apporteringen fick vi en 10 på. Men jag är inte särkilt nöjd med den faktiskt, han tog den knappt och när han höll den var det inte med glädje utan mer för att jag hade sagt det till honom. Vi har övat mer på tvåans apportering och den tycker han är mycet roligare.

Hoppet är ett moment vi brukar få väldigt bra poäng på (10or) men idag så var det någon som öppnade den gnissliga klubbhusdörren precis när han hade hoppet ovilket gjorde att han tappade koncentration och fokus på mig. Han tappade bort dig och kom inte in i utgångsställning utan fastnade någonstans halvägs. Denna fick vi alltså bara en 7a på med kommentaren "avslut, svårt sätta sig"

Helheten blev en 9a och det är vi ju självklart nöjda med!

Totalt blev då detta 182 poäng vilket resulterade i en tredjeplacering, ett förstapris och vårat efterlängtade LP1. Jag tyckte att Pelle hade en härig attityd genom hela programmet, han orkade med och var koncentrerad på sina uppgifter. JAg kände mig också säkrare på plan. Jag tänkte inte att han kanska skulle se en hund utanför plan eller att ha nskulle springa iväg från mig. DEt fanns inte i huvudet. Vi kändes som ett team sdom jobbade tillsammans med samma mål. Åh vad vi har kämpat och med tanke på att Pelle fyller två imorgon hade vi väl knappt kunnat få ett bättre avslut på detta året. Underbara Pelle! ♥


Nu ska vi fortsätta framåt! Vi klarar det mesta tillsammans! ♥

Kommentarer
Postat av: pshundar

GRATTIS :)

2012-04-09 @ 15:51:59
URL: http://pshundar.se
Postat av: Anonym

GRATTIS! :) Inga dåliga poäng det där inte! jag fick rosetten av klubben. :) Men jag fick ingen rosett när vi tog vårat lp2. Men sånna går väl och beställa någonstans? :)

2012-04-09 @ 19:38:22
Postat av: Jenny & Kex

meh, nu försvann mitt namn o allt juh på den förra kommentaren, haha ;)

2012-04-09 @ 19:38:58
URL: http://posiitiv.blogg.se/
Postat av: Xia

Grattis! :)

2012-04-09 @ 22:38:53
URL: http://xiahallding.blogg.se/
Postat av: linnea

Stort grattis! Fina poäng med :D

2012-04-12 @ 23:02:08
URL: http://tassarna.weebly.com
Postat av: Ebba

Vilken prestation! Grattis till så fina resultat! :D

2012-04-17 @ 18:29:45
URL: http://ebbamolly.se/blogg
Postat av: C.J.

Grattis! Bra jobbat! =)

2012-04-27 @ 23:14:01
URL: http://mightytigress.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0