Bruks-KM

I söndags var det KM på klubben. Uppletande X2 och lydnad stod på schemat. Både Pelle och Maja var anmälda och Pelle var först ut. Första rutan hittade han inget i, det är inte så konstigt eftersom han aldrig har gjort något sånt och att jag inte hade en aning om vad jag skulle göra.. Jag skickade dock ut honom och han letade på riktigt bra. Efteråt sa tvlingsledaren att han hade fastnat där det fanns ett föremål, jag måste bli bättre på att se när han är extra intresserad av något.
¨
  Vad gör Pelle?

Andra rutan gick bättre, det var lite torrare och Pelle sprang återigen ut bra och letade intresserat. När han nosade extra på något gjorde tävlingsledaren mig uppmärksam på det så jag kunde berömma honom och då tog han glatt med sig det tillbaka. 2 föremål hittade han och det gav oss 18 poäng.



Sen var det lydnaden. Vi valde linförighet, rak inkallning, läggande under gång, träapport och hopp. Linförigheten gick inte bra, han var otroligt ofokuserad och trög men de andra momenten gick bättre. Inkallningen och läggandet klockrena!


 

Apporten har vi knappt tränat något alls, för i appelklassen (och även i klass 2 i lydnaden sen) kastar man apporten 10 meter och sen kommenderar hunden att hämta den. Jag trodde inte att Pelle skulle hämta den men han överaskade mig! Först kastade jag detn bara 2-3 meter fram för att underlätta för Pelle, men det fick man tydligen inte, det var tvunget att vara minst 10 meter så jag fick gå och hämta den igen och kasta om..hehe! Men jag tror att Pelle blev lite extra taggad då så nr jag kommenderade honom sprang han rakt ut, hämtade den och rakt tillbaka...via testledaren och skrivaren, haha! Jag bestämde mig för att ta det som ett träningstillfälle och tog apporten och berömde innan han släppte den.

 

Hoppet är han inte heller van vid, precis som i lk2 ska han hoppa över, sätta sig och sen hoppa tillbaka igen. Han klarade det jättebra förutom att han  behövde ett dubbelkommando på vägen tillbaka.



Vi kom topp 3 nerifrån, men jag är ändå nöjd över Pelles insats. Han förvånade mig positivt och som vi körde tävlingen mest på skoj och inte så jätteseriöst. Det blev en väldigt trevlig dag och det fanns många väldigt duktiga ekipage på plats! Det var en hel del väntan för hundarna, dels för att uppletningen för varje hund tog sin tid och dels för att jag och Tilda sprang runt och fotograferade. De fick sitta uppbundna utanför klubbstugan och det gick alldeles suveränt. Efter tävligen tömdes planen snabbt på folk och då passade vi på att träna lite till. Pelle var helt underbar och galen, haha! Jag har aldrig sett honom så speedad, över bara en köttbulle!

  De duktiga ekipagen som kom topp 3!

Väldigt trötta hundar fick torka på filten...

Kommentarer
Postat av: P.S Hundar

Roligt att det ändå gick så bra! :)

2011-11-24 @ 07:36:59
URL: http://pshundar.se
Postat av: Dessi & Teddie :)

Så söta vovvar på den sista bilden! :)

2011-11-24 @ 23:00:13
URL: http://lagottonteddie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0