spår och godis

Imorse var vi ute och sprang igen. 2,7 km på en bättre tid än förra gången, härligt! Pelle var duktig och sista biten fick han springa lös innan vi började varva ner. Sedan åkte vi direkt till stranden där han fick svalka av sig i vattnet. Åh vad kul han tycker att det är att bada när man kastar exempelvis en tennisboll! Idag simmade han till och med ett antal meter för att nå bollen. Inte för att han har världens snyggaste simstil men han gjorde det! Men sättet får vi träna på...
 
Senare under kvällen la jag ett rätt så svårt spår. 3 relativt snäva vinklar och 2 lite mer runda. 3 stycken träapporter och en boll i slutet. Jag skulle tippa på runt 500 meter. Liggtiden fick bli ca 1,5 h och han gick spåret i sele och lina. Han jobbade på jättebra den första delen med 2 vinklar och 2 apporter men sedan skulle han över den lilla stigen och då blev det svårt. Han virrade bort sig en aning och jag valde att hjälpa honom på rätt väg, han tog upp spåret igen och jobbade sig igenom hela. Men efter stigen hade han inte alls samma intensitet eller glöd som tidigare, han tappade det lite trots att han höll sig kvar i spåret och spårade bra både med vinklar och apporter.
 
Det här spåret var ju både längre och svårare än vad vi har gjort innan så jag tycker han gjorde ett toppenjobb! Sen kan det mycket väl vara så att en orsak till varför jag upplever honom lugnare är för att jag hade lina på honom och alltså gick flere meter längre bakom honom än vad jag brukar. Då blir det ju inte samma tryck i linan. Men detta är nog bara en del av det hela. Vi ska jobba mycket med spårkonditionen så att han orkar hålla igång under längre spår!
 
Sist men inte minst ställde jag mig och bakade hundgodis. De jag har skrivit om här tidigare. Efter lite hjälp från både Ella och lite kusiner blev de klara och jag och Pelle kan nu nöjda, glada och trötta, gå och lägga oss!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0