öppenträning på hundarenan

Idag tränade vi på göteborgs hundarenas öppna träning tillsammans med Tilda och Maja. 2 timmar som vi delade upp i 10 miuterspass så hundarna fick både ordentlig träning samt bra vila mellan passen när vi körde den andra. Fördelen med att träna så är förutom att man kan fokusera på en hund i taget och få värdefulla tips även att man har en "egen" fotograf med sig vilket resulterade i många finfina bilder :)
 
Började dock med platsliggning och sitt i grupp. Platsliggningen gjorde han toppen (fick ioförisig ligga längst ut i kanten bredvid maja så särskilt mycket störning var det inte). På sättandet försökte han lägga sig en gång men stannade uppe när jag harklade mig... hmm...
 
 
Under kvällen fick vi kört igenom det mesta. Började med Fritt följ där Pelle var samlad och med mig hela tiden. Svängar och halter fungerade även det toppen. Kändes jättebra helt enkelt. Vändningar på stället och stegförflyttningar gick öven det väldigt bra tills vi kom fram till bakåt marsh. Här åkte rumpan ut rätt rejält så det jobbade vi en del med. Dels att vi backade mot en vägg och dels att jag backade samtidigt som jag förstärkte fotkommandot. Fick ett par framsteg men måste helt klart jobba vidare med det så han inte glömmer av.
 
Sedan fick vi tränat en del på lägganden och vi kom fram till att han lägger sig bäst när jag är lite kraftigare i rösten, då åker även armbågarna ner i marken. Testade även lite inkallning med läggande och det gick bra även om det finns en hel del att slipa på ;)
 
Rutan satte han klockrent varje gång även från längre avstånd. Kändes verkligen säkert idag! Filmade en kort stund men just då ville han tydligen ut till högra hörnet och dessutom sakta ner på farten. Men men, han är iallafall inne!
 
Apporteringen och hoppet gjorde han med glädje. Dagens mindre bra moment var helt klart fjärren. Detta  körde vi sist och då var han ordentligt trött och även en aning uppstressad efter att 3, 4 hundar smet och jagade upp varandra. Superlångsamma skiften och inget fokus alls. Ställde mig nära och fick ett par snabba uppsittanden och nöjde oss där. Inte rätt läge att bråka med honom kände jag :)
 
Måste även tillägga att Tilda och Maja är tillbaka med banan med full kraft, riktigt riktigt duktiga idag!
 
 
Brydde sig inte ett dugg om speglarna idag!


 
Tänka sig - Jag lyckades fånga tre favoriter i samma bild!

Kommentarer
Postat av: A-L

Såg bra ut, ni var duktiga :) Blev ju lite kaos när de 3 hundarna satte igång :/

Jag är inte så social när jag tränar därav att jag inte sa något. Men som sagt ni var duktiga :))

2012-12-18 @ 08:12:41
URL: http://linnylinslus.bloggplatsen.se
Postat av: A-L

Sv: kom på ordet: signalkontroll var det jag var ute efter :)
ja, linn är oftast väldigt störningstålig, tack o lov :))

2012-12-18 @ 10:16:33
URL: http://linnylinslus.bloggplatsen.se
Postat av: Elinore

Såg bra ut på filmen, alltid bra med öppenträningar :) Fina bilder!

2012-12-18 @ 13:09:22
URL: http://www.neoverona.hundpoolen.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0