Lydnad OCH agility, det ni!

Efter nästan tre veckor av sjukdom och skolarbeten så var det riktigt skönt att dra på sig hundkläderna igen för ett par timmar riktig hundträning! Jag, Linda och Hanna hade bokat Hallåhunds stora lokal som även hade agilityutrustning. Vi la upp tiden så att första timman körde vi aglility och andra timman lydnad.
 
Agility har jag inte kört på drygt ett år, mycket på grund av att jag känner att han inte har varit mogen för det. Idag testade vi dock mest på skoj för att se hur han hanterade det och ställde upp en hel bana med hopphinder, tunnel och slalom och jag kan inte säga annat än att han var superduktig. När jag slappnade av gjorde han det med och trots att han tyckte det var skitroligt så kunde han lugna ner sig när vi stannade. Han fokuserade på hindrerna istället för att, som han gjorde innnan, hänga i min arm. Lite roligt också att han kom ihåg slalomet trots att det var så länge sen vi körde, såklart behövs det finputsas men ändå. Jättekul! Ingen film tyvärr men lite bilder längre ner i inlägget.
 
Andra timman var det som sagt lydnad och det var en timma som gick väldigt fort. Än en gång fick jag öva på att gå - varför ska det vara så sjukt svårt?! Och man såg med en gång skillnad på Pelle, tur att man har sådana duktiga träningskompisar som ser vad man gör annorlunda! När jag blir osäker och svänger utan att tänka förstår inte Pelle och hamnar efter. Torrgå, torrgå, torrgå! Är iallafall väldigt nöjd med hur han går på raksträckorna.
 
Sedan körde vi rutan och stötte på problem. De första skicken gick han ut mot frömre högra konen istället för in i mitten. Efter några omskick satte han på huvudet och kom i bra position. 
 
Fjärren körde vi också igenom. Han reagerar bra på mina kommandom men måste helt klart få till sanbbare lägganden, sättandet är toppen!
 
Sist men inte minst körde vi apportering. Har funderat lite och kommmit fram till att Pelle måste bli jättesäker på apporteringen eftersom det är då det har spruckit för oss på tävling. Hur som helst gjorde han det toppen idag. Tog tillfället i akt att använda speglarna som fanns i hallen (som han inte brydde sig över huvud taget om idag) och la apportbocken bara några centimeter från den innan jag skickade Pelle över hela hallen. Grym fart och toppengripningar trots att den låg så nära väggen/spgeln.
 
Grym träning helt klart!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: maja o zoro

duktiga ni är :D vill se en agilityfilm nästa gång :)

2012-12-14 @ 18:20:48
URL: http://majazoro.blogg.se
Postat av: josefin

Duktiga!!

2012-12-15 @ 10:34:57
URL: http://sheltiesolo.weebly.com
Postat av: Linda

Göör duktig!! Och hans hoppteknink är ju oslagbar :D

2012-12-15 @ 12:31:00
URL: http://lindajonssons.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0